Tilsvar til innlegget «Mer vei for pengene, men kan vi stole på Nye Veier?», publisert på opp.no, 22.09.22.

«Vær ærlige å si det som det er – at det er budsjettkronene som er den mest avgjørende faktoren for valg av trase», skriver Morten Liabø i sitt leserinnlegg etter at Nye Veier offentliggjorde sin traséanbefaling for E6 Nedgård-Toset.

Det er riktig at Nye Veier er opptatt av å ha kontroll på kostnadene, men det er ikke det eneste som betyr noe. Det vil alltid være en helhetsvurdering, der vi ser på både kostnader, jordvern, klimagassutslipp, trafikantnytte, ulykker og kulturarv, for å nevne noe.

På fagspråket kalles dette prissatte og ikke-prissatte konsekvenser, og Nye Veier følger en nasjonal standardisert framgangsmåte når disse konsekvensene vurderes. Gjennom planprogrammet for E6 Nedgård – Toset ble det vedtatt at Nye Veier skulle utrede et vestlig og et østlig traséalternativ for deretter å komme med en anbefaling. Slikt utredningsarbeid tar tid, men er nødvendig for å kunne gi en god og faglig begrunnelse. Dette arbeidet er nå gjennomført, og Nye Veier mener at anbefalingen vi har gitt er robust, basert på et solid, faglig grunnlag.

Prosjektutviklingssjef i Nye Veier, Arild Mathisen Foto: Liv-Unni Tveitane/Nye Veier

Liabø lurer på hvorfor fylkeskommunen skal foreta arkeologiske undersøkelser på hans eiendom etter at Nye Veier har kommet med sin anbefaling. Fylkeskommunen, som er fagmyndighet for kulturarv, gjør undersøkelser langs begge traséalternativene. Dette er for å ha et godt grunnlag til å kunne gi sine uttalelser i den kommende planprosessen. Dersom de skulle avdekke ytterligere funn, kan det få betydning for det endelige vedtaket. Det er noe som Nye Veier i så fall vil forholde seg til.

Til slutt reagerer Liabø på at Nye Veier informerte formannskapet og media om anbefalingen, men ikke berørte grunneiere. Vi har hatt mye kontakt med grunneiere gjennom hele prosessen, både i folkemøter, åpne kontordager, befaringer og en-til-en-møter.

Det har ikke vært noen hemmelighet at Nye Veier utreder to traséalternativer, og at vi ville komme med en anbefaling til kommunen. Vi har likevel forståelse for at noen skulle ønske at de fikk informasjon før andre. Det er alltid utfordrende å koordinere slike informasjonsløp. Hvem skal informeres først og når skal dette skje? Hvem skal i så fall få informasjonen, og hvordan gjør man det i praksis? Denne gangen valgte vi å informere formannskapet og pressen samtidig, slik at informasjonen raskt skulle bli åpen og tilgjengelig for alle.

Det er viktig å presisere at Nye Veier har kommet med en anbefaling av hvilken trasé man bør gå videre med. Det er kommunen som tar den endelige beslutningen. Dette skal skje gjennom en vanlig reguleringsprosess der alle som vil kan komme med sine merknader og innspill.

Når vi kommer til reguleringsfasen, vil Nye Veier som vanlig arrangere både folkemøte og åpne kontordager.

Arild Mathisen,

prosjektutviklingssjef, Nye Veier.