– Ikke slått i stein at det er siste gang!

TOMANNSBETJENT: Det er både fyrbøter og lokomotivfører på damptog. Foto: Vegard Antonsen/Bane Nor
MANGE SKUELYSTNE: Lokfører og vedlikeholdsmann Gjermund Hansen kjører tog på lisensen til Norsk Jernbanemuseum, og synes det er hyggelig å svare på spørsmål fra andre entusiaster. FOTO: Ludvig Killingberg
OLJE i MASKINEN: Vann, olje, kull, og ild, det er mange elementer som skal til. Foto: Ludvig Killingberg/Bane Nor
FYR I KJELEN: Lokfører Gjermund Hansen forteller at det tar tre timer å gjøre damplokomotivet klart til start, om man har holdt det varmt gjennom natta. De må være to mann for å kjøre toget, og det er mye vedlikehold som skal til mens de står på stasjonen. Foto: Ludvig Killingberg/Bane Nor
DAMP OVER DOVREFJELL: Slik så det ut både i 1921 og i 2021 når damptoget suste over fjellet. Foto: Ludvig Kilingberg/Bane Nor
GAMMEL SLITER: et flott skue på Dovrebanen Foto: Ludvig Killingberg/Bane Nor