Jernbanedirektoratet bruker mange fine ord om togets framtid i Trøndelag, men den som ønsker seg to-timers avganger fra Oppdal på Dovrebanen nord- eller sørover må smøre seg med tålmodighet.

Og Trøndelag slutter i henhold til Jernbanedirektoratet fortsatt på Støren - der slutter nemlig Trønderbanen.

I Jernbanesektorens handlingsprogram fram til 2029 legger Jernbanedirektoratet opp til en betydelig styrking av jernbanen i Trøndelag. Dette skal skje gjennom elektrifisering av jernbanen Trondheim – Steinkjer og Meråkerbanen.

Det vil bli satt inn nye tog i regiontrafikken i Trøndelag og det blir flere avganger og kortere reisetider. I 2017 var det 1,4 millioner passasjerer med «Trønderbanen» og ca. 800 000 reisende med fjerntogene på Dovrebanen.

Jernbanedirektoratet legger i handlingsprogrammet opp til at elektrifiseringsarbeidene på «Trønderbanen», det vil si Nordlandsbanen sør for Steinkjer og Meråkerbanen (Hell – Storlien) kan starte opp i 2019.

Reduserer kostander

Etter en grundig gjennomgang av prosjektet har Bane NOR funnet det mulig å redusere kostnadene med 600 millioner kroner, noe som bringer prosjektet tilbake til opprinnelig kostnadsramme.

Målet med elektrifiseringen er å gjøre regiontrafikken i Trøndelag raskere og mer kapasitetssterk samt at elektrisk jernbanedrift har klare miljøfordeler. Strekningen fra Hell til Storlien (Meråkerbanen) inngår i det nordiske transportnettet og det er på svensk side foretatt betydelige oppgraderinger.

Elektrifisering også på norsk side vil være av stor betydning for godstrafikken mellom Norge og Sverige. Når elektrifiseringen er fullført, etter planen i 2023, vil det samtidig være lagt til rette for økt frekvens i regiontrafikken i Trøndelag.

Etter hvert som flere tiltak i infrastrukturen ferdigstilles vil det bli mulig å øke togtilbudet ytterligere. Jernbanedirektoratet har derfor startet arbeidet med en ny rutemodell for Trønderbanen som kan settes i verk mot slutten av perioden.

Nye tog

Allerede før banen elektrifiseres vil Jernbanedirektoratet at det skal settes inn mer moderne tog i Trøndelag. En variant av Flirt-togene som går i region- og intercitytrafikk på Østlandet som kan drives både på strøm diesel er bestilt skal settes i drift snarest mulig. En egen liten mellomvogn er utstyrt med moderne dieselmotorer som forsyner toget med strøm, denne enheten kan også erstattes med gass- eller hydrogendrift når slik teknologi er moden for det.

Dovrebanen

Konkurransegrunnlaget for trafikkpakke 2 omfatter opsjoner som tilbyderne skal prissette i sine tilbud. Dette inkluderer ny avgang hver vei Oslo–Trondheim mandag til fredag for jevnere frekvens på Dovrebanen.

Jernbanedirektoratet har satt i gang et arbeid med å lage en framtidig strategi for fjernstrekningene. Her ses det på hva som må til for å få til en fast to-timers frekvens.

Dovrebanens fjerntrafikk vil ha stor nytte av intercityutbyggingen på banens søndre del og alle forbedringer i reisetid og kapasitet her vil ha betydning også for fjerntrafikk og godstrafikk.

I første periode skal kryssingssporet på Ler og Kvam forlenges, ytterligere to kryssingsspor forlenges og ett nytt bygges i løpet av perioden.

På Heggstadmoen ved Heimdal kan det våren 2018 tas i bruk en oppgradert utvidet godsterminal som vil avlaste terminalen på Brattøra noe. Dette er med å styrke konkurransekraften i godstrafikken som er under press fra gods på veg. Bygging av ny godsterminal sør for Trondheim kan få oppstart i andre seksårsperiode.

Raumabanen

Raumabanen er både en forbindelsesbane til Dovrebanens fjerntog og en turistbane med egne avganger for turister i sommersesongen. Banen har også godstrafikk. Av særlig betydning for Raumabanen er rassikring og utbedring av banens siktforhold.

Rørosbanen

Konkurransegrunnlaget for trafikkpakke 2 omfatter opsjoner som tilbyderne skal prissette i sine tilbud. Dette inkluderer ekstra avgang tur-retur Røros–Hamar for å etablere totimersintervall mandag til fredag, og en ekstra avgang tur-retur Røros–Trondheim for å skape et «lunsj til lunsj»-tilbud.

ERTMS

Innføringen av det felles europeiske signalsystemet ERTMS er planlagt på Nordlandsbanen i 2022 og på Røros- og Dovrebanen i 2024. Dette vil øke banens kapasitet og fleksibilitet i trafikkstyringen.

Stasjoner

Det legges opp til å gjennomføre byggetrinn 2 på Trondheim stasjon tidlig i perioden. Dette vil blant annet gi bedre adkomstforhold til plattformene. Leangen stasjon skal bygges om med bedre tilgjengelighet og nye plattformer, noe som også øker banens kapasitet.

Samarbeid

Jernbanedirektoratet legger opp til et tett samarbeid med fylker og kommuner med mål om en best mulig integrering av kollektivtilbudet for å gjøre det så enkelt som mulig å velge kollektivt. I forbindelse med konkurranseutsettingen av Pakke 2- nord søkes det etablert et regionalt billettsamarbeid i Trøndelag.