Oppdal: For to dager siden kjøpte Rolf Monrad elbilen Nissan Leaf, og allerede har han mye positivt å si om bilen.

– Det er en fornuftig bil, som er billig i drift i tillegg til at den ser ut som en skikkelig bil, forteller Monrad.

Bilen er kåret til årets bil i 2011. Dette var i midlertidig ikke en av grunnene til at Monrad kjøpte bilen.

– Jeg kjøpte bilen fordi det er en bra bil med god plass. Ikke på grunn av at bilen har vunnet en pris.

Typisk by-bil.

Han tror at dette er en bil som passer for de fleste oppdalinger. Han antar at grunnen til at det ikke er flere elbiler i Oppdal, er at de fleste oppdalinger ikke har tenkt på muligheten enda.

Bilselger Ivar Solli ved Prøven Bil Oppdal AS, tror at grunnen til at det er bare én elbil på Oppdal, er fordi elbilen er en typisk by-bil.

– Elbilens batteritid blir påvirket av kulde. Dette gjør at elbilen passer bedre i en by, der det er varmere enn her på Oppdal, sier Solli.

Ikke glad i kulde

Bilen drives av en elektrisk motor, som kan yte 110 hestekrefter og har en toppfart på 150 km/t. På vinteren kan bilen kjøres åtte til ti mil, før den må lades. På sommeren trenger ikke bilen å lades før den har blitt kjørt 15 – 17 mil. Den kan lades i en hurtiglader, eller i en helt vanlig stikkontakt. I Oppdal finnes det ikke hurtigladere, da må man til Trondheim. Men dette har ikke vært noen utfordring for Monrad.

– Jeg lader bilen i en vanlig stikkontakt, det tar lengre tid, men gjør den samme nytten, forteller han.

I tillegg til elbilen har Monrad en vanlig dieselbil, dette er på grunn av at elbilen ikke egner seg til lange turer, eller er noe spesielt «glad» i kulde.