Fra i kveld av og flere dager framover blir det nedsatt hastighet og trafikkdirigering på Gaulabrua ved Støren.

Arbeidet omfatter reparasjon av fugene i begge ender av brua.

E6 Gaulabrua på Støren i Midtre-Gauldal var ferdigstilt i 1991. Det er en såkalt frittfrembygg-bru i spennbetong. Brua er 293 meter lang, og har seks spenn, hvor det lengste er 88 meter.

Konsekvenser for trafikken

– På kveld og natt blir det manuell dirigering forbi arbeidsstedet, hvor trafikken slippes over brua puljevis, mellom klokken 21:00 og 06:00. På dagtid kan brua passeres som normalt, men med redusert hastighet fra 80 til 50 km/t, sier byggeleder Håkon Alstad. Arbeidene er tidligst ferdig klokken 06:00 lørdag 20. mai, men jobben som skal gjøres er såpass omfattende at det kan bli behov for flere arbeidsdager. Natta mellom 17. og 18. mai blir det ikke arbeidet på brua. Vi oppfordrer til å følge med på vegvesen.no for oppdatert trafikkinformasjon eller å laste ned Vegvesenets trafikk-app:

Viktig å respektere nedsatt hastighet

– For arbeidet med reparasjon av fugene vil det bli bygd opp ramper som vil se ut som store humper på hver side av brua. Det er disse humpene som gjør at hastigheten må skiltes ned til 50 km/t på dagtid de dagene arbeidene pågår. Tidligere erfaring er at nedsatt fartsgrense ikke følges av alle. Å kjøre over disse humpene i større hastighet enn det som det er skiltet for er forbundet med fare, presiserer Alstad. Han understreker at sikkerheten for trafikantene og de som jobber må alltid være den øverste prioriteten for slike arbeider. – Vi beklager ulempene vedlikeholdsarbeidene medfører, men dette er helt nødvendig å gjennomføre. Å ta vare på bruene og vegene vi har, sparer samfunnet for både penger og er bra for miljøet, sier Alstad. Consolvo er utførende entreprenør.