Til kommunestyremøtet onsdag har rådmannen lagt ram forslag til budsjettregulering, der det blir flyttet på nærmere 10 millioner kroner.

Av dette er det allerede i budsjettet satt av litt over 3,5 millioner kroner til lønnsjustering til kommunens rundt 600 ansatte, og som er fordelt på enhetene.

Innenfor helse- og oppvekstforvaltningen foreslås det en tilleggsbevilgninger på drøyt 2,1 millioner kroner.

Dette omfatter blant annet legevakt, praksiskompensasjon for lege og enkeltvedtak spesialundervisning med tilsammen 410.000 kroner.

Hjemmetjenesten er foreslått tildelt drøyt 1,25 millioner på grunn av ressurskrevende bruker og innleie av ekstra vakter, mens sykehjemmet har behov for 472.000 kroner ekstra til kjøp av korttidsplasser i Rennebu og betaling for utskrivningsklare pasienter som Oppdal kommune ikke har kapasitet til å ta imot.

I årets første budsjettregulering ble det tilleggsbevilget 394.000 kroner til kjøp av korttidsplasser i Rennebu. Nå viser det seg at det er behov for ytterligere 200.000 kroner til dette.

Økt elevtall ved Drivdalen

Drivdalen skole har fått flere elever enn forutsatt da budsjettet ble utarbeidet. Da var det beregnet 38 elever, mens det i løpet av høsten 2017 har økt til 45 elever. Dette har sammenheng med at det startet et stort kull på 1. trinn, og utslaget gir en relativt stor prosentvis økning for skolen. Rådmannen innstiller derfor på å gi Drivdalen skole en tilleggsbevilgning på 210.000 kroner.

Innenfor tekniske tjenester er det foreslått tilleggsbevilgning til behandling av innsektet skjeggkre ved helsesenteret med 115.000 kroner, oppgradering av kantina i rådhuset med 136.000 kroner, oppfølging av gjerdeplikt i Kåsenområdet med 155.000 kroner og utredning festeavgift med 250.000 kroner.

Når det gjelder utredning av festeavgift er dette et tiltak som er vedtatt av kommunestyret, der rådmannen er bedt om å gjøre en utredning av konsekvensene av en innløsning av festet grunn. Beløper er nødvendig for å leie inn nødvendig juridisk bistand til utredningen.

Økende datakostnader

Data og elektoniske tjenester er heller ikke billig for kommunen, og IKT -avdelingen har allerede et merforbruk på over 556.000 kroner. Dette forklares blant annet med kraftige prisøkninger på enkelte lisenser og vedlikeholdsavgifter.

Utgifter til lisenser og avgifter har isolert et merforbruk på hele 611.000 kroner.

For å sikre et realistisk budsjett anbefaler rådmannen at det innvilges en tilleggsbevilgning på 450.000 kroner knyttet til lisenser og avgifter, og at 100.000 kroner reguleres internt i enheten mellom servicetorget og IKT.

Nytt reglement for godtgjørelse til folkevalgte medfører en økt utgift. Dette sammen med et ekstra kommunestyrmøte gjør at posten til politisk aktivitet må økes med 58.000 kroner.

Økte inntekter

I forbindelse med at inntektssystemet ble lagt om i 2016 ble det samtidig varslet at det skulle gjøres en vurdering hvorvidt kommuner som ble stående alene skulle kompenseres for dette.

Et resultat av dette er at Oppdal kommune har mottatt 2,2 millioner kroner for 2017. Imidlertid er det ikke lagt føringer for hvorvidt dette vil bli å regne som engangsinntekt for 2017 eller om det blir en fast ordning fra og med 2018.

Det gjør at rådmannen anbefaler at dette inntil videre håndteres som en engangsinntekt for 2017.

Rådmannens gjennomgang av budsjettet viser at bevilgningsevnen er rundt 6,1 millioner kroner høyere enn hva man så for seg ved årets første budsjettregulering.

Dette skyldes blant annet av oppgang i kraftprisen samt økt forbruk av Driva kraft og redisert anslag på uttakskostnad med rundt 3 millioner kroner og lavere lønnsvekst enn forventet med rundt 0,9 millioner kroner. I tillegg til de ikke budsjetterte skjønnsmidlene på 2,2 millioner kroner.

Differensenmellom den økte tilgangen på midler og forteslått disponering utgjør 2.626.835 kroner, som foreslås avsatt til det generelle disposisjonsfondet med 1.683.385 kroner og til styrking av tilleggsbevilgningsreserven med 943.000 kroner.