Etter etableringen av destinasjonsselskapet Visit Oppdal er det første gang Oppdal er en del av den norske standen på ITB i Berlin, verdens største reiselivsmesse. Denne uka ble de representert av Trøndelag Reiseliv, som har samlet destinasjonsselskapene og reiselivsaktørene i Trøndelag.

– Vi gjør det på denne måten for å få større muskler. Vi lager kampanjer, deltar på messer og jobber mot pressen sammen. Vi må hjelpe hverandre, sier reiselivssjef Petra Sestak.

Som en relativt ukjent destinasjon er Oppdals fremste oppgave å skape seg et navn internasjonalt, ikke minst på det tyske markedet som sammen med Nederland utgjør den største besøksgruppa til Trøndelag. Da er ITB rett sted å være.

– Man må begynne her. Spesielt i Tyskland er det viktig å jobbe med turoperatørene for å komme inn i katalogene deres. Men vi satser også på presseturer, å invitere journalister til Oppdal hvor de selv kan oppleve hva vi har å by på, slik at de skriver om det. Det gir oss synlighet, sier Sestak.

Beinhard konkurranse

For å lokke til seg turister er det viktig at det er enkelt å booke reiseopplevelsene. Etter at Oppdal samlet reiselivsnæringen er man på rett spor mener reiselivssjefen.

– Det er viktig å ha flere produkter og man må gjøre dem synlige og lett tilgjengelige for å få salg. Men nå jobbes det strategisk, både nasjonalt og internasjonalt. For eksempel skal Oppdal snart få sin egen reisemålsside på Visit Norway, hvor produktene vil gjøres tilgjengelig for kundene.

En annen måte å maksimere tilstrømmingen av turister er å satse på helårsaktiviteter, og ikke kun satse på enkelte sesonger mener Sestak.

– Konkurransen i reiselivsbransjen er beinhard og for å lykkes må man både stikke seg ut, men også klare å tilpasse seg markedet. Der har Oppdal truffet blink, mener hun.

Unike opplevelser

– Man må kunne tilby unike opplevelser og det har Oppdal med for eksempel moskussafari, noe som er både eksotisk og noe man ikke kan gjøre noen andre steder i verden. Vi ser også at reiselivet er i endring, det blir mer og mer opplevelsesbasert. Man kan ikke som tidligere fokusere på en bestemt aldersgruppe. I dag velger folk reisemål basert på interesser, uansett om de er 25 eller 75. Folk ønsker å være mer aktive og det er en fordel for Oppdal som kan by på vandring, sykkel, langrenn og moskussafari. Det passer godt inn i de trendene man ser i bransjen i dag. Kundene etterspør «soft adventures» – at man ikke må sykle en hel dag, men i noen timer og så spise god mat etterpå. Og der satser Oppdal rett.

På Oppdals vegne har hun også store forventninger til pilgrimsvandring, en aktivitet som er veldig populær blant tyskere. St. Olavsvegen som går via Oppdal har fått en del oppmerksomhet i internasjonale medier.

Må være i stadig utvikling

– Den trekkes frem som et alternativ til pilgrimsvandring i Spania, som et eksempel hvor man slipper unna store horder av turister. Man har også jobbet mye med skilting de siste årene slik at det skal bli enklere å finne frem. Pilgrimsvandring er jo ikke slik det en gang var, nå kan man bo bra og spise god mat langs veien, og det passer bra inn i Oppdals satsing på lokalmat.

For å etablere seg skikkelig som destinasjon er det viktig å hele tiden være i utvikling, mener Sistek:

– Man kan ikke utvikle ti produkter og så tenke at jobben er gjort. Man må følge trendene, skape nye produkter og etablere samarbeider lokalt. Man må hele tiden se seg om etter den neste muligheten!