Sykkel

Det er strenge sikkerhetskrav for å arrangere sykkelritt. Hos arrangøren av Nerskogrittet har det nylig blitt avholdt kurskvelder. Dette gjør ikke jobben med å skaffe frivillige noe enklere.

- Det kom et krav i forskriftsform for noen år siden. Den forskriften blir strengere og strengere, og mange arrangører velger å avlyse. Det gjør det ikke lettere å få med folk på dugnad, selv om det er positivt at det fokuseres på sikkerhet, sier Kjetil Værnes, leder for Nerskogsrittet.

Omfattende kurs

Arbeidsoppgavene må fordeles møysommelig. Det er det holdt kurs for løypevakt, stasjonær vakt og mobilvakt, der alle har forskjellige rettigheter.

- En løypevakt skal geleide og vise rytterne riktig vei, og sørge for sikker gjennomføring. Men løypevakta har ikke lov til å stoppe biler eller dirigere trafikken. Det kan derimot en stasjonær vakt gjøre, sier Værnes.

Han opplyser at Nerskogsrittet har fått godkjent to stasjonære vakter, etter gjennomført kurs og eksamen.

- Det gjøres gjennom e-læring på internett på 4-5 timer, og en kveld med teori og praksis, med påfølgende eksamen. Det kreves mye, men sikkerheten er i fokus. Vi har fått alle godkjenninger på plass.

Justering av løypa

Nerskogsrittet gjennomføres i år igjen, etter at dårlig vær og laber påmelding førte til avlysning i fjor. I år er det gjort noen forandringer i løypa, i tillegg til at rittet nå er lagt til lørdag, mot søndag tidligere.

- Det er litt større risiko trafikkmessig på lørdag, derfor har vi justert løypa. Vi håper trafikkantene tar hensyn, sier Værnes.

Mandag var det påmeldt i overkant av 50 syklister til konkurransen, mens det ventes over 100 mosjonister til start.

- Blir det over 200 startende, så er vi godt fornøyd, sier Værnes.

Nerskogsrittet går under navnet terrengsykkelritt, og det sykles på vei og traktorvei av ymse kvalitet. Konkurranseklassen sykler rundt 47 km, mens mosjonsløypa er på 18 km.

truls.lereggen@opdalingen.no