Opplagsveksten i Medie-Norge fortsatte i andre halvår av 2021 med en økning på 1,5 prosent fra 2020. Det er det digitale opplaget som står for veksten.

Samlet sett har totalopplaget vokst 15 prosent de siste fire årene, mens den heldigitale veksten har vært på hele 71 prosent.

Etter at lokalavisene i Oppdal ble slått sammen ved årsskiftet i fjor, fikk den nye felles avisen OPP et opplag på 4028 ved utgangen av første halvår 2021.

Veksten fortsetter - andre halvår 2021 har OPP et opplag på 4199. Det er en vekst på 4,2 prosent på et halvår.

– Vi var spent før fusjonen hvordan den nye avisen ville bli mottatt. Etter ett års drift er vi svært fornøyd med den mottakelsen og slagkraften den nye avisa har fått i Oppdal og Rennebu, sier redaktør og daglig leder i OPP, Per Roar Bekken.

Regionen har aldri hatt en avis med så stort opplag, og avisa står sterkt i begge kommuner.

Opdalingen hadde i sin tid som enerådende avis i Oppdal og Rennebu på slutten av 90-tallet opp mot 3300 i opplag. Før fusjonen hadde OPP og Opdalingen et opplag i 2020 på henholdsvis 2678 og 2146.

– Vi har fått ei robust avis både journalistisk og økonomisk, det gir oss selvsagt muskler og mulighet til å dekke regionen enda bedre, sier Bekken.

Digital vekst i en urolig tid

Veksten også for OPP skjer gjennom flere digitale abonnenter.

– Leserne har det siste året fått en voldsom forbedring i det digitale tilbudet både lokalt gjennom OPP og regionalt gjennom næringslivssatsingen MN24 som OPP-abonnenter får på kjøpet. OPP har nå flere journalister som kan lage mer og bedre journalistikk.

Samtidig står papiravisa fortsatt sterkt i mange lesergrupper.

– Vi skal fortsatt levere gode produkt i tre medier, til glede for både lesere og annonsører, sier Bekken som også er redaktør for lokalradioen Radio E6.

Journalistikken er viktigere enn noensinne, mener han.

– Situasjonen den siste tiden både lokalt og ute i verden viser hvor viktig medier er for demokratiet og for innbyggerne. Medier er uvurderlige medhjelpere til å finne fram i informasjonsjungelen. Bare se hvordan medier settes under voldsomt press i Russland, og hva som skjer i samfunn når ekte nyheter straffes og erstattes av pålagt løgn.

Trønderske aviserOpplag 2. halvår 2021Opplag 2. halvår 2020Endring 2020-2021
Adresseavisen76 80375 6301 173
Trønder-Avisa19 16818 414754
Namdalsavisa10 94910 714235
Nidaros9 2999 25940
Innherred8 7168 501215
Bladet7 9007 667233
Fosna-Folket7 8437 209634
Arbeidets Rett7 4767 628-152
Sør-Trøndelag7 1437 149-6
Hitra-Frøya5 2454 873372
Trønderbladet5 0664 846220
Steinkjer-Avisa4 4984 625-127
OPP4 199Ny avis fra 1/1 2021
Selbyggen2 8482 76385
Fjell-Ljom2 5412 48754
Ytringen Avis2 4422 37468
Inderøyningen1 8961 83660
Frostingen1 8921 792100
Gaula1 4991 505-6
Snåsningen1 3791 395-16
Gauldalsposten1 3401 403-63
Steinkjer241 2761 485-209
Meråkerposten1 015909106
Søvesten671777-106
Klæbuposten648715-67

Fornøyde lokalaviser

Landslaget for lokalaviser (LLA) sine medlemsaviser øker totalopplaget med 3996, en økning på 1,1 prosent.

LLAs generalsekretær Tomas Bruvik gleder seg over de nye opplagstallene:

– Til liks med veldig mange andre, har lokalavisene lagt bak seg tøffe tak gjennom pandemien. Vi er stolte over alt lokalavisenes eiere og medarbeidere likevel har klart å få til av livsviktig journalistikk for innbyggerne. Når vi nå opplever andre uroligheter i Europa, er også det en påminnelse om hvor viktig det er med en fri og uavhengig presse. Lokalavisene betyr mye for et levende lokaldemokrati, sier LLAs generalsekretær Tomas Bruvik.

– Opplagstallene følger de samme utviklingstrendene som lesertallene vi la fram i forrige uke. Nordmenn er storforbrukere av redaksjonelt innhold, og de leser nyheter overalt og til alle døgnets tider, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

På tvers av alle titler har det rene digitalopplaget økt med 11 prosent siden utgangen av 2020. Løssalget går fortsatt tilbake og det rene papiropplaget synker med 14 prosent, mens kategorien komplett (digitalt + papir) går tilbake med 6,5 prosent.

VG størst

I alt kan de 234 titlene tilknyttet Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for lokalaviser vise til et totalopplag på nærmere 2,6 millioner enheter siste halvår 2021.

VG+ er størst med 312.000 abonnenter (49.152 på papir og 262.459 digitalt) og hadde også størst vekst med 32.000 nye abonnenter siden andre halvår 2020. Aftenposten følger like bak med 254.000 abonnenter.

Lokalavisene økte totalopplaget med 3.996 abonnenter, en økning på 1,1 prosent. Sandnesposten gjorde det aller best med en vekst på 988 abonnenter og et opplagstall på 9.035.

(©NTB)