Nå begynner det å gå for langt med å digitalisere innbetalingsordninger!

Som pensjonister har min mann og jeg hatt godt om tid til å gjenoppdage de vakre oppdalsfjellene i det flotte høstværet. Selvfølgelig vil vi betale det det koster for å kjøre et stykke inn i fjellheimen,  før vi tar våre gamle bein fått. Da har vi støtt på mange forskjellige betalingsordninger, noen mere kompliserte enn andre.

Etter å ha kjørt på VInstradalsveien rakk vi, av forskjellige grunner ikke å foreta oppgjøret innen de foreskrevne 48 timene. Det resulterte i et brev i Digipost vedlagt en faktura fra Finter AS på 159 kroner. Av dette fikk Vinstradalsveien 80 kr. Resten kr. 79 gikk til Finter AS for å ha administrert vår innbetaling.

Alt vel og bra så langt, for så vidt, men da jeg forleden ble henvist til den samme betalingsrunddansen for å få betalt 59 kroner for en nødvendig blodprøve ved Auna Legesenter, fordi min mobiltelefon var for gammel for å håndtere innbetalingen til Med i Pay AS innen 48 timer, ble jeg både skuffet og overrasket, selv om dette selskapet " bare " tok 70 kroner i administrasjonsgebyr.

Hvem er det som har vedtatt denne nye betalingsordningen og hvorfor?

Er det noen som har sett seg helt blind på de mange nye arbeidsplassene i Finter AS, Med i Pay AS m.fl. ,  som nødvendigvis må opprettes for å administrere denne «nyvinningen»?

Man kan i hvertfall ikke ha vært særlig opptatt av at mange som oppsøker legekontorene er eldre pasienter,  som ikke er så drevne i informasjonsteknologi lengre, eller kanskje aldri har vært det.

Selv har jeg forstått at jeg må kjøpe meg en ny mobiltelefon hvis jeg skal kunne «ha råd» til å oppsøke min fastlege videre.

Alt var ikke bedre før, men noe var det.

Monica Flor