Kulturhuset et kommunalt foretak – hensiktsmessig eller ikke?

Kommunestyret vedtok (og heldigvis for det) i møte 09.03.05, sak K. 05/10, å bygge Oppdal kulturhus. Kommunestyret valgte den gang å organisere kulturhuset som et kommunalt foretak.

Oppdal Kulturhus åpnet 17. mars 2007, fra åpningen og frem til i dag, er flere tilbud blitt lagt inn i foretaket, som Lenes Dansesenter i 2015 og Oppdalsmuseet i 2014.

Kulturhuset har i dag kino, basseng, ungdomsklubb, museum, galleri, bibliotek og kulturskole.

Kulturhuset drives kommersielt, noe daglig leder bekrefter i mail til formannskapet (29.11.22): «...jeg gjerne tydeliggjøre overfor kommunedirektøren og formannskapet at kulturhuset av kommunestyret er pålagt å «drive butikk».

Foretaket ledes av et styre og daglig leder står i linje under styret. Kommunedirektøren har ikke instruksjons- eller omgjøringsmyndighet overfor foretakets daglige leder.

For 2023 bevilger Oppdal kommune 15 400 000 kr til foretaket, det er styret i foretaket som fordeler midlene til enhetene internt i kulturhuset.

Kulturskolen er på lik linje med det øvrige skoleverk i kommunen, hjemlet i opplæringsloven. Altså en lovpålagt oppgave Oppdal kommune har innenfor opplæring og oppvekst, det er kanskje litt utfordrende å se hvordan kommunestyre i dag «styrer» dette.

Kulturskolen er ikke en del av kommunedirektørens enheter og ikke under kommunedirektørens ledelse. Kulturskolen rapporterer ikke til kommunestyret i «Tilstandsrapport i grunnskolen», der skoleeier gir tilbakemelding om kvalitet og utvikling i skolene våre. Ventelister og fagtilbud i kulturskolen er ikke under kommunestyrets ansvar, på tross av at loven sier at vi har ansvaret. Kommunestyrets vedtak i Økonomiplanen (juni 2022) forslag om å se på kokkekunst som fag i kulturskolen, hvilke muligheter har kommunestyret følge opp dette vedtaket?

I den siste tiden har det vært noen reaksjoner rundt kulturhusets kommersielle drift og Oppdal kommunes behov for å bruke huset, eksempelvis julekonsert for Aune barneskole.

I K-sak 05/101 ble det tatt høyde for dette og bestemt at de kommunale enhetene vederlagsfritt skulle kunne disponere anleggene på samme nivå som tidligere. Bruken skulle reguleres gjennom avtale med foretaket. Det ble også lagt til grunn at bruken utover det historiske nivået skulle faktureres etter «lav leiesats» tilsvarende som for lag og foreninger. Er det fattet nye vedtak i saken om drift, etter vedtaket gjort i 2005? Hvilket kommunestyrevedtak er det daglig leder henviser til i sin mail, datert 29.11.22, med pålegg om å drive butikk?

Det kan se ut til at utviklingen innenfor drift, krav til tjenester og praksis har endret seg noe siden kommunestyrevedtaket i 2005. Er det tid for å se med nye øyne på Kulturhusets organisering og virksomheter? Oppfyller vi loven når vi har lovpålagte tjenester organisert utenfor kommunedirektørens virksomhetsområde?

Forslag til vedtak:

Kommunestyret ber kommunedirektøren utrede hvilken organisering som er hensiktsmessig for Oppdal kulturhus KF og de tjenestetilbudene som ligger i kulturhuset.

Kommunedirektøren bes legge frem en sak for kommunestyret som drøfter kommunestyrets styring over lovpålagte tjenester, muligheter rundt kommersiell drift og hensiktsmessig organisering av tilbudene. Kommunedirektøren bes i samme sak legge frem en anbefalt organisering av kulturhuset og tjenestene i kulturhuset.

Høyre ved Ingvill Dalseg