Med framtidshåp og tro på at kommende generasjoner også er i stand til å bygge et liv med god livskvalitet, har jeg sett det som viktig å støtte og forsvare de ofte forsvarsløse, barna og vår medskapning naturen.

Vi overlater en klode med store klimautfordringer og naturødeleggelser. En strategi har vært å bygge allianser mellom oppvoksende generasjoner og naturen.

Gode holdninger og verdier bygges gjennom gode mellommenneskelige relasjoner og gode kultur- og naturopplevelser. Oppvoksende generasjoner fortjener livskraftige gode lokalsamfunn, det være seg i grender, tettsteder eller byer.

Det er viktig å bevare et mangfold av oppvekstmiljø. Barn trenger nærhet til lokalsamfunn for å bygge verdier og identitet som kan videreføres. De fortjener en god barnehage og en god skole i nærmiljøet.

Ut i fra dette perspektivet er det spesielt viktig å bevare kvalitet i de naturnære oppvekstmiljøer, lokalsamfunn som er tuftet på landbruk.

Det oppleves derfor som en ”katastrofe” for mange at politikere og administrasjon i landbrukskommunen Rennebu prøver å rettferdiggjøre nedleggelsen av grendeskoler. Hva er deres tanker om framtida?

I Opdalingen 15. mars uttaler rådmannen ”vedtaket om nedleggelsen har begynt å legge seg , og elevene har begynt å se framover”.

Hvilken dokumentasjon bygger rådmannen uttalelsen på?

Kanskje er dette i beste fall en ønsket ”alternativ sannhet”. Med slike uttalelser viser en ikke lojalitet med barn som sliter med tanken om å bli fratatt et trygt og godt skolemiljø.

Det er heller ikke en sannhet at Voll skole ble lagt ned fordi folket stemte mot kommunesammenslåing. Et ja kunne ha berget Voll skole, men årsaken er en langsiktig dårlig økonomisk prioritering og manglende evne til å bygge opp i medgangstider.

Det ledelsen nå først og fremst burde være opptatt av, er hvordan en kan forsvare å legge ned en skole med god læringskvalitet og overføre disse barna til en skole som bør ha som første prioritet å bygge læringskvalitet, sett som følge av nasjonale evalueringer.

Kvalitet på barns skolegang er den viktigste innvesteringen i barns og samfunns framtid. Mangel på god læringskvalitet burde bekymre foreldre og lærere både på Berkåk og i grendene. Er det sanksjoner og utestenging fra ”det gode selskap” eller pålagt lojalitet som er årsaken til taushet?

All fornuft skulle tilsi at kommunen lot Voll skole fungere et år til. Det hadde vært det beste, spesielt for Berkåk skole som da fikk tid til å bygge en ny skole med bedre kvalitet.

Nå hastes det for å finne praktiske løsninger. Læringskvalitet bygges ikke på noe måneder. Skoleutvikling bygges over lang tid og er en kompleks prosess. Det handler nødvendigvis ikke om dårlige lærere eller ledelse.

Det kan handle om dårlig kommunikasjonskvalitet i hele organisasjonen. Strategien vil være å bygge en god skolekultur der også foreldre og elever må bidra med et aktivt engasjement. Alle involverte er ansvarlige for å bygge god læringskultur.

Skal en lykkes må ikke pålagt lojalitet og etiske regler hindre åpenhet og føre til at en legger lokk på forhold det må tas tak i og som er helt avgjørende for å lykkes.