E6 gjennom Drivdalen eller gjennom hele Oppdal Kommune er et problem det hittil har vært vanskelig å få gjort noe med.

Det er lett å være helt enig med Ola Vammervold om at her har vi lokale politikere en jobb å gjøre. Når det er sagt så har jeg kjennskap til at sittende ordfører har jobbet med utfordringene mot sentrale myndigheter og Statens Vegvesen.

La oss dele inn utfordringene i nord og sør for Oppdal sentrum. Selve sentrum har fått en løsning som nok vil være der i mange år fremover, men aksene nord og sør har begge behov for store utbedringer.

Oppdal har gjennom en årrekke samarbeidet med kommunene nord for oss i et interkommunalt samarbeid. Det har resultert i ferdig prosjektert veg fra Jagtøyen i Melhus fram til Åshuset eller Negård i Rennebu kommune. På strekningen videre er Statens Vegvesen og Nye Veier ikke enig i hvem som skal ta ansvaret. Det blir ingen planlegging før dette er avklart. Det må vi som lokalpolitikere ta tak i.

Jeg løftet spørsmålet i kommunestyret nå i maimøtet rett etter at Rennebu hadde gjort vedtak om regulering av E6-trasé lengst sør i kommunen. Det for å prøve å løfte spørsmålet opp i kommunestyret og få en debatt om vegen videre.

Nå blir det nok opp til det nye kommunestyret og den nye ordføreren om hva som skal skje videre. Uansett resultat av kommende kommunevalg vil spørsmålet bli løfta fram på nytt i løpet av høsten.

E6 gjennom Drivdalen har store ras utsatte områder, og er nok slik vegen framstår i dag umulig å rassikre 100%. En kjent geolog bosatt i Oppdal uttalte at en eller annen gang kommer hele dalsiden i øvre Drivdalen til å rase ut. Skal vi sitte å vente på det? Det tryggeste for ny E6-trasé er en tunnel fra Kongsvold til Drivstua forbi Hesthåggån.

Ettersom dette er hovedferdselsåra mellom Oslo og Trondheim, må en kunne legge til grunn at sikkerheten står i høysetet. Med slike målsettinger må man starte med å informere og argumentere overfor fylkes- og stortings politikere med mål om å få løfta et slikt prosjekt inn i Nasjonal transportplan. Dette er en veg som gagner både Trøndelag fylke, Innlandet fylke og hele landet. Et påtrykk om utbygging fra begge fylker og ikke minst transportorganisasjoner blir en nødvendighet.

For å få utbedringene på E6 gjennom Drivdalen inn i NTP må flere politiske parti arbeide aktivt mot storting og regjering. Som ordfører ville jeg brukt mye tid og ressurser på å få en slik utbedring da det har stor betydning for Oppdals innbyggere, fritidsbeboere og ikke minst næringsliv.

Tor Snøve

Oppdal Arbeiderparti

På den 17 km lange E6-strekningen mellom Vårstigen og Klevan var det i mai registrert 65 skredhendelser i perioden 200–2021. Siden da har det vært mange flere skred på strekningen. Foto: Statens vegvesen