Kuiper startet turen sammen med sin bedre halvdel i Holland, og møtte de andre deltakerne i årets Viking Rally i København.

Derfra kjørte 45 biler lørdag med turglade folk fra Holland, Belgia og Frankrike videre nordover gjennom Sverige og videre inn i Norge i retning hovedstaden.

Turen er lagt opp i etapper, med oversiktlig rutebeskrivelse som deltakerne får utdelt fra arrangøren hver morgen.

Curling i Oppdal

Gruppa kom til Oppdal mandag ettermiddag, og før de overnattet på Quality Skifer Hotel, hadde de fått teste curling i curlinghallen.

Belgiske Koen Lemmens, Pascal Buquesnoy, Vermou Frank tar selvfølgelig turkonseptet bokstavelig når det kommer til hodeplagg. Foto: Morgan Frelsøy

– Og i dag skal vi kjøre videre til Trondheim, forteller Kuiper, og legger til at de finner glede i å være med på dette organiserte turopplegget selv om de godt over 100 som er med på turen ikke kjenner hverandre fra før.

– Du møter folk, og vi er med på disse turene fordi arrangøren legger opp så fine ruter og fordi dette er artig, sier han.

På spørsmål til Kuiper, som kjører en Audi suv med 3-liters motor som går på bensin, synes drivstoffprisene er høye, nikker han bekreftende.

Ingen råkjøring

– Men det går greit, sier han til OPP og forteller at de slett ikke driver med råkjøring, ettersom turen på ingen måte handler om å komme fram først.

– Vi ønsker å se de fineste stedene, sier Kuiper som kjører denne turen sammen med kona, Irene Kuiper.

– Det kommer ei gruppe til med like mange bak oss. De startet dagen etter oss, forteller paret til OPP og beskriver det de har vært med på så langt som en flott tur gjennom mye fint landskap.

Biler som tåler mer enn asfalt til underlag. Foto: Morgan Frelsøy

– Og etter at vi har vært i Trondheim, kjører vi kystvegen og ned til Bergen sørover, sier de to og gjør seg klar til avgang.

Felles start

Det gjør også alle de andre av totalt 45 biler, som av plasshensyn har valgt å starte samtidig fra curlinghallen.

– En veldig fin road-trip gjennom noen av de vakreste strekningene i Norge, sier turleder, Dylan Sabot, og forteller at de fra København kjørte til Sarpsborg, hvorfra de neste dag fortsatte til Oslo, hvor de fortsatte til Eggedal og videre til Fagernes.

– Derfra fortsatte vi over Valdresflya og til Oppdal. Og fra her fortsetter vi til Trondheim. Så fortsetter vi via Atlanterhavsveien og videre sørover langs kysten fram til Bergen som er mål for turen.

– Hva sier deltakerne om turen så langt?

– De er veldig fornøyd, de nyter utsikten og de nydelige vegstrekningene vi har kjørt. Og vi har funnet flere gode hoteller, som deltakerne elsker. Og når vi kommer inn i små bygder, møter vi en del folk som har tar bilder av følget.

– Et arbeid å organisere disse turene?

– Ja, det er det, men vi begynner å bli vant til å organisere turer, i både Norge, Skottland og østre deler av Europa. I tillegg har vi noen helgeturer i Belgia, Nederland og Frankrike, sier Sabot.

Oppmerksomhet

Han forteller at deltakerne betaler en sum for det hele, og at de kan velge om de ønsker full pakke inkludert hotell, som de fleste gjør, eller om de vil besørge overnattingen selv.

Jolan van den Branden fra arrangør, Travelbase, samler samtlige for en orientering før start. Foto: Morgan Frelsøy

Rundt klokka 10 tirsdag formiddag er alle møtt opp på startstedet. Men før startsignalet går, skal flere kjøreteam få en liten oppmerksomhet fra arrangøren.

Arrangøren har nemlig lagt inn et element av konkurranse for hver etappe på den til sammen åtte dager lange turen, ifølge Sabot.

– Dette er ikke studenter eller unge folk, men litt eldre. De synes det er artig med noen utfordringer underveis, sier han til OPP, og forteller at hvert team kan samle poeng underveis som går på blant annet kunnskap om områdene de kjører gjennom.

Uheldig og crazy

– I går var det et team som opplevde problemer med bilen da vi skulle starte fra Fagernes om morgenen. De mistet en del tid på det, og etter at de hadde kommet av gårde, stanset de for å hjelpe et annet team på veien som hadde kjørt seg fast. Så de ble utnevnt til det mest uheldige teamet den dagen. Og så hadde vi en annen gruppe som ble utnevnt til det mest dagens med «crazy» team. De hadde kjørt litt utenom allfarvei og hadde kjørt gjennom en åpen bom, som de ikke kom ut gjennom igjen før etter fire timer, forteller Sabot.

Deretter teller Jolan van den Branden fra arrangøren ned mot start gjennom en ropert, før 45 biler kjører etter hverandre mens førere tuter og passasjerer vinker.

De kjører selvfølgelig ikke E6 til Trondheim. Derimot er første etappe til Tynset, før de forsetter til Røros. Derfra går turen videre til Selbu, før de fortsetter derfra fram til trønderhovedstaden etter en dagstur på tilsammen 36 mil.