Polsalget opp 21 % - disse vinene økte mest

Polet økte salget kraftig i koronaåret - og det er særlig to type viner som er vinnere.
Siste nytt

Polet i Oppdal solgt 47. 727 liter mer enn budsjettert i koronaåret. Totalt i 2020 har Vinmonopolet i Oppdal en økning på 21,4 prosent sammenlignet med 2019.

Vinmonopolet i hele landet solgte totalt 115,5 millioner liter i 2020, en økning på 40 prosent fra 2019 .

På fylkesnivå har Viken en vekst på 61 prosent i 2020 mot 24 prosent for Møre og Romsdal. De geografiske forskjellene i vekstsen skyldes effekten av reiserestriksjoner til Sverige som har stoppet mye av grensehandelen. Det er størst vekst i kommunene nærmest Sverige.

Daglig leder Øystein Berge ved Vinmonopolet i Oppdal sier det er variasjoner fra måned til måned.

- I desember hadde vi en veldig høy økning og var oppe i 42 prosent vekst, men så sank det mot midten av måneden og endte totalt på 22,4 prosent i økning for desember.

Siden trafikken var så høy, justerte Vinmonopolet opp budsjettet til en 40 prosent økning, men dette nådde de ikke.

Det betyr at folk har forhold seg til forholdsreglene polet selv anbefalt; nemlig om at de skulle handle i god tid før jul.

– Du fikk det som du ville?

– Folk har hørt etter, og det er suverent. Det er også årsaken til at vi har klart å ha varer inne til enhver tid. Vi har ikke gått tomme for noe, og det er fordi folk har tatt ansvar og handlet tidlig. Det er vi kjempefornøyd med.

Enkelte vinmonopol kan skilte med enda høyere økning enn polet i Oppdal.

– Vinmonopolet har gjort en undersøkelse som viser at det totale alkoholkonsumet i Norge ikke har gått opp. Da er det naturlig å tenke at siden det ikke blir handlet i så stor grad på taxfree og på den andre siden av grensa, så har det salget tilfalt Vinmonopolet, sier han nøkternt.

–Det tenker jeg er en logisk slutning uten at jeg vi spekulere i det.

I en undersøkelse publisert 1. oktober konkluderer Statistisk Sentralbyrå (SSB) og Folkehelseinstituttet (FHI) med at koronapandemien ikke ser ut til å ha påvirket alkoholforbruket i Norge nevneverdig. SSB og FHI ser det økte innenlandske salget i sammenheng med begrenset svenskehandel og nedgang i taxfree-handel.

–Solgt mye av alt

Oppdal betegnes som et «rødvinspol», på samme måte som pol langs sørlandskysten betegnes som «hvitvinspol», det har å gjøre med folks drikkevaner.

– Gjelder det også etter jula, eller har folk handlet med champagne eller mer sprit?

– Det er et godt spørsmål, sier Berge.

– Vi har i alle fall tatt inn mye varer. Kanskje vi har solgt enda litt mer dyrere viner.

Medarbeider Maj Lis johansen skyter inn:

– Jeg synes vi har solgt mye av alt, jeg.

Nå blir det varetelling. Mens andre bedrifter har varetelling én gang i året, har Vinmonopolet varetelling én gang per måned.

– Har dere noe svinn?

– Ja, et par flasker brennevin av og til.

400 prosent økning

Alle kategorier har økning, men spesielt perlende vin (+50 prosent) og fruktvin (+400 prosent). Berge har en teori om hvorfor fruktvinsalget skyter i været.

– Det er vin som ikke er laget på druer. Vi har en ferdig blanding med Aperol Spritz. Det er nok den som har gitt utslaget, antar han.

Slik er omsetningsøkningen:

Svakvin 219.105 liter (+ 24 prosent)

Rødvin 143.061 liter (+ 23 prosent)

Hvitvin 51.825 liter (+26 prosent)

Perlende vin 1859 liter (+50 prosent)

Fruktvin 303 liter (+ 400 prosent)

Brennevin 41.317 liter (+15 prosent)

Gin 2.333 liter (+40 prosent)

Whisky 3.517 liter (+36 prosent)