OPPDAL:– Nå kjører vi med full mannskapsstyrke. Vi har 5 brøytebiler, en veihøvel og en traktor i kontinuerlig drift. Våre mannskaper tar ut kun lovpålagt hvile. Vi har ansvar for riksveier og fylkesveier i Oppdal, til sammen nærmere 25 mil. I tillegg brøyter vi gang- og sykkelveier langs riksveiene. Vår vanskeligste stekning er uten tvil Nerskogsveien. Vår brøytesjåfør på strekningen gjør en kjempejobb, sier Arild Myran.

Det siste døgnet har påført Kolo Veidekke nærmere 100.000 kroner i brøyteutgifter. Men døgnet har ikke vært enestående. Rodeleder Arild Myran hos Kolo Veidekke i Oppdal husker to, tre døgn fra tidligere i vinter som har vært like kostbare.

Snø og vind

Verst for brøytemannskapene er kombinasjonen snø og vind. Enkelte ganger kan snøfokket stå som en hvit mur foran brøytebilen. Da må brøytesjåføren ringe og be om at veien blir stengt i påvente av bedre vær. Når været er slik som nå, blir Nerskogsveien fortløpende vurdert. Mest snø kommer det vestover langs riksveg 70. I Drivdalen er det vind og dårlig sikt som gjør strekningen vanskelig.

Stadig dyrere

Værprognosene er bedre utover dagen. I kveld roer været helt ned før det i morgen er meldt plussgrader. Arild Myran vet ikke om det er så mye bedre. Riktignok blir snøplogen parkert, men da blir det sannsynligvis fullt kjør med strøing.

– Tidligere var været mer stabilt. Nå brøyter vi en dag og strør den neste. Brøyting er ikke nødvendigvis dyrere enn strøing, og derfor har vintervedlikeholdet blitt temmelig kostbart etter hvert, sier Arild Myran.