BERKÅK: Ikke bare økte Rennebumartnan publikumsantallet fra 16.300 i fjor, til 18.400 i år.

De økte matomsetningen med over to hundre tusen kroner også.

– I fjor solgte vi mat for 1.060 000 kroner. I år har vi omsatt for 1,3 millioner kroner, sier en fornøyd Teigen.

Selv om det tilsynelatende ikke har vært trengsel og køer på martnasområdet.

– Vi føler vi har spredt menneskemengden bedre i år enn tidligere, sier Teigen. Han viser til flere telt, bedre utstillinger i skoleområdet og at godværet førte til at ikke alle trakk inn i hallen på en gang.

– Og et godt kulturelt tilbud fra utescenen spredt utover dagen gjør også sitt.

Lørdag er den beste martnasdagen i Rennebu, da er vel åtte tusen mennesker innenfor portene, medregnet utstillere.

Etter 24 år med martna skulle en kanskje tro at det butter på energi og tiltakslyst, men Kenneth Teigen sier at årets tema har vært med på å tilføre nye krefter.

– Hva skal en fylle det glade vanvidd med? Det har vært morsomt og utfordrende.

Margit Aasvold ble martnasprisvinner 2009. Juryens begrunnelse viser til at "Porselenspiken", som hun kaller seg, har en helhetlig, modig og luftig bod. Moderne og delikate produkter som tydelig fremheves med de enkle grepene på utstillingssystemet. Høy kvalitet på form, farge og totaluttrykk.

De øvrige nominerte var Ola Rindal og Jan Arne Ervik, Evelyn Refsahl, Mekko Keramikk, og Frank Smed.