Bare siden 2005 har reisetida økt på fem av NSBs hovedstrekninger.

Verstingene er Oslo-Stavanger, som har fått økt reisetida med 16 minutter, og Trondheim – Bodø med 10 minutters økning. Men også togene fra Oslo til Skien, Trondheim og Halden går tregere enn før, skriver Dagsavisen.

Fram til 1990-tallet brukte togene generelt stadig kortere tid, men så snudde trenden mange steder. Toget fra Oslo til Trondheim brukte 17 minutter mer i 2007 enn i 2000. Reisetida mellom Kristiansand og Stavanger økte med ti minutter i samme periode.

Mangler spor

– Flaut, sier Åshild Lappegård Lahn, fagmedarbeider i Natur og Ungdom, og mener dette viser at regjeringens jernbanesatsing ikke er god nok.

– Hvis flere skal ta toget for å få klimagassutslippene ned, må det gå raskere å ta toget enn å reise forurensende, sier hun.

– Når 95 prosent av strekningene våre er enkeltspor, sier det seg selv at det tar tid. Det er som om vi skulle hatt en gruslagt E18 fra 1931 med møtepunkter, sier Colstrup. – Norge har ikke ligget langt framme når det gjelder utbygging, fastslår han.

– Trengs et løft

Regjeringen forhandler nå om hvilke vei- og jernbaneprosjekter som skal prioriteres de neste ti årene i Nasjonal transportplan. Natur og Ungdom krever dobbeltspor fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer innen 2019. Det betyr en time kortere reisetid til Skien og Halden, og tre kvarter mindre til Lillehammer.

– Det går raskt nedover med Jernbane-Norge. Det trengs et skikkelig løft, sier Lahn.

Til tross for tregere tog, reiser stadig flere nordmenn på skinner. NSB har de beste passasjertallene for november siden 2001.

– Dette viser at det virkelig er vilje i folket til å være miljøvennlige. Nå må politikerne gjøre toget til et virkelig alternativ, sier Åshild Lappegård Lahn i Natur og Ungdom. (ANB)