De siste årene har det vært en markant nedgang i antall ulykker i rundkjøringer her i landet, viser skadetall fra Finans Norge.

Mens det til sammenligning var 4225 skadetilfeller i rundkjøringer i 2013, var det 1889 i fjor og 1998 i 2020. Tidligere har ulykkestallene i rundkjøringer ligget på rundt 3500 tilfeller i året.

– Utviklingen er gledelig. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If, i en pressemelding.

– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få trafikken til å flyte bedre. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.

Skadene blir vanligvis ikke så store i rundkjøringer fordi farten er lav, ifølge If.

Kontroversielt tema

Selv om skadetallene går ned, er temaet «hvordan kjøre riktig i rundkjøring» egnet til å skape opphetet debatt i nettavisenes kommentarfelter og ødelegge stemningen i ethvert familieselskap eller grillparty.

– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» på skogstur kan nesten antenne skogbrann, sier Clementz.

Kommunikasjonssjefen i If forteller at her går det et skarpt skille i den norske befolkning: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.

Yrkessjåfører liker venstreblinking

I trafikkreglene finnes det ikke noe skrevet krav om bruk av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker Statens vegvesen.

– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Clementz.

Karosseriskader i rundkjøringer

ÅrAntall skader
20211889
20201998
20192541
20182480
20172725

Kilde: Finans Norge