Fredag 15. august åpner den nye tunnelen til én milliard kroner.

Det har lenge vært et mål at tunnelen skulle tas i bruk før skolestart. Dette holder akkurat. Skolene starter igjen mandag 18. august. Elevene slipper dermed båtskyssen mellom Opdøl og Sunndalsøra når det nye skoleåret starter.

Prosjektleder Per Bjørn Gjelsten og hans stab har forsøkt å forsere arbeidet slik at tunnelen kunne åpnes allerede før ferien.

– Dette gikk ikke på grunn av lang leveringstid på en del elektromateriell, blant annet tavler, konstaterer Gjelsten.

Han legger til at Statens vegvesen også må ha noen uker til å teste at alt av utstyr i tunnelen fungerer slik det skal. Det er strenge regler på dette området av sikkerhetsmessige hensyn.

Praktfull tunnel

Vi ble denne uka invitert med på tunnelbefaring. I ettertid kan vi forsikre både innbyggerne i Sunndal og trafikanter som jevnlig må kjøre Oppdølsstranda, en av landets mest rasfarlige veier, at de får en praktfull tunnel. Med en tunnelprofil på 9,5 meter og en sju meter bred kjørebane, blir dette å regne som en autostrada sammenliknet med dagens vei.

Status i dag er at hovedentreprenør AF Gruppen i prinsippet er ferdig med alt arbeid inne i tunnelen, mens det gjenstår en del med tilførselsveier og omkringliggende områder i begge ender av tunnelen.

One Nordic Kraftmontasje, som overtok elektroentreprisen fordi danske KB Electrotech gikk konkurs, jobber på spreng med lys, vifter og alt annet elektroteknisk som kreves i en slik tunnel.

Belysningen blir av nyeste og mest moderne slag basert på LED-teknologi (Light Emitting Diode). Disse er svært strømgjerrige, men samtidig atskillig dyrere i innkjøp enn de lys som hittil er brukt i tunneler.