OPPDAL: Det er Kristin Riise som har laget logoen til Fjell og fårikålfestivalen.

– Det navnet ble etter min mening alt for langt, sier hun.

Den grafiske designers dilemma og utfordring, er å lage en logo som skal være et blikkfang, og som skal være gjenkjennelig.

– Den skal både fungere på et stort banner, og være leselig på et brevark der den skal være tre til fire centimeter stor. Kan den ikke brukes til det, er det bare å kaste den.

Country som tema

Logoen til høstens store happening i Oppdal løste hun ved at hun lagde den i countrystyle.

– Høstfarger var et naturlig valg.

Selve logoen beskriver hun som et skilt.

Hektisk tid

Tiden før Fjell og fårikålfestivalen, heretter kalt fjellmessa i denne artikkelen, er en hektisk tid for Kriise.

– Mange skal ha stand, og de ønsker å presentere seg på skikkelig vis. I tillegg er det mange som skal ha annonser, og hun har laget både et skiferhefte, og plakaten til Donaliutstillingen i kulturhuset.

Former lokale firmaer

Hun er alltid mest fornøyd med det siste hun laget, og nå er det designen for Oppdal private omsorg som henger høyest.

Men hun har laget gode arbeider for Fionas Sølvsmie, Frank smed, Oppdalsbanken, Oss Tållås, Kurs og kongresservice, og Fjellservice (Vibeke Hoel Berg), for å nevne noen.

Hun har designet bokprosjekter som «Hundre år i Oppdal», «Ole Moene– Den store i det små«, og Ingeborg Donalis siste bok om Oppdaleng.

Større drøm

Hun har mange småprosjekter, og sjonglerer tiden sin mellom seks til syv prosjekter av gangen. Hun drømmer om en litt større kunde, som hun kan konsentrere seg om.

– Det ville vært greit med en fast stor kunde som ville gi fast inntekt, for da ville jeg kunne knytte til meg flere.

Design blir bedre jo flere hoder som tenker.

Hun understreker at hun har mange drømmekunder, og størstedelen er i Oppdal.

– Det er mange utfordringer i denne bransjen, der en hele tiden skal kunne finne opp kruttet på nytt. Det er både spennende og utfordrende.

Les mer om Kristin Riise i papirutgaven av Opdalingen i dag torsdag 25. september.