OPPDAL: Folk fra reiselivet fra Midt-Norge var samlet på Skifer hotell i to dager, og fikk klar beskjed om hva som lokker folk til å komme.
– Du må ha noe som er spesielt om folk skal komme. Det er ikke nok med en hotellseng, påpekte Devold som nylig begynte i NHO reiseliv etter flere år som leder av turistforeningen.
– På 80-tallet var Oppdal kongested for skifolket, men så kom Åre og andre og gjorde så mye mer som har ført til at de har overtatt, sa hun.
Samtidig pekte hun på at det ikke nytter å komme til henne og si at det ikke er mulig å drive turisme i distriktene. Det er kun spørsmål om hva du har å tilby mente hun, og kom med en rekke eksempel som trekker folk.
Trenger apper
– Du må ha noe som er litt spesielt om folk skal komme, sa Devold og pekte på seks avgjørende punkt i reiselivsbransjen i dag.
Natur, aktivitet, kultur, lokal mat servert i spesielle omgivelser, booking på nett og wow-faktoren. Og for å trekke utenlandske turister er det naturen som står i fokus.
– I 1868 ble det skrevet om Norge som Europas siste villmark. Dette gjelder fortsatt, bortsett fra at vi har fått teknologien som kan kombineres med natur, sa hun.
Gode apper og lette løsninger for å finne fram attraksjoner og bestille er avgjørende for å nå fram.
Også Arthur Buchardt sa klart i fra i sitt foredrag om at for utlandet er Norge natur.
Det er den som lokker folk hit for å oppleve det unike. Krohn Devold pekte på at naturen må kombineres med aktiviteter.
Aktiv livsstil
Også Norge er attraktiv for reiselivsbedrifter. Her er det snakk om å gi folk det de har behov for.
– For mange strekker ikke hverdagen til med å få nok tid til å være sunn. Derfor må de få tilbud om dette på fritiden, sammen med kosthold og opplevelser.
Kristin Krohn Devold pekte spesielt på at det er viktig at barn får opplevelser, som gjør at de i voksen alder får en følelsesmessig tilknytning til steder og opplevelser.
– De opplevelsene og stedene jeg fikk besøk som barn, har gjort at jeg nå tar med mine barn og venner til de samme plassene. Det er viktig å bygge for vekst i framtiden, sa hun og pekte på at det ikke bare er snakk om hotell-tilbud og luksus.
De med dårlig råd i dag kan med positive opplevelser komme igjen i morgen med mer penger å bruke. Derfor sa Devold at folk kan komme med telt for å oppleve noe som de vil sette pris på senere.
Slutt å klage
– Og så må dere slutte å fortelle folk dere treffer i utlandet at dere bor i et land som er dyrt og har dårlig vær, formanet hun.
Devold pekte på at skiheisene rundt i landet ser ut til å få økning neste år, men understreket at moderne teknologi må tas i bruk for å få vekst.
En app som Skistar har tatt i bruk på steder de er etablert, kan brukes både til å sjekke alle tilbud, og registrere alle turer opp og ned skibakken.
– Jeg ble overtalt av min sønn til å prøve dette, og tross mangel på konkurranseinstinkt endte det med at det var jeg som hadde flest turer av alle den dagen, humret hun.
Kurs i klatring, brevkurs, matkurs og andre ting som folk kan lære av er et viktig tema for reiselivsbransjen påpekte Devold.