OPPDAL: Fjellmandel fra Oppda

Nordlysgløgg, Vossakorv, Edelløk, Jærost, Mjølsgraut og Sjåkpølse er noen av de mange produktene som i år er blitt merket med Spesialitet-merket som går god for matprodukter med spesielle kvaliteter.

– Til sammen er 168 produkter godkjent som Spesialitet. Vi har allerede nådd målsetningen vår for 2010, sier en meget fornøyd administrerende direktør Gabriella Dånmark i KSL Matmerk.

Tørrfisk fra Lofoten

Det har også vært et godt år for Beskyttede betegnelser, som er en juridisk merkeordning som tar utgangspunkt i den europeiske opprinnelsesmerkeordingen, som blant annet Parmaskinke og Champagne er kjent for å være beskyttet av. I alt er nå 15 norske produkter godkjent.

–At Tørrfisk fra Lofoten ble godkjent som Beskyttet geografisk betegnelse var et av årets mest positive hendelser, sier Dånmark. 22 produsenter med en samlet omsetning på 500 millioner kroner får lov til å kalle produktet sitt Tørrfisk fra Lofoten. Produsentene skal ikke bare bruke merket for Beskyttet betegnelse for markedsføring i Norge, men i hele Europa. Produsentene av Tørrfisk fra Lofoten mener beskyttelsen gir dem et konkurransefortrinn som gjør at de kan ta ut høyere pris.

God bredde

Arne S. Modahl som er ansvarlig for Spesialitet-merket i KSL Matmerk, synes 2008 ble et godt år også fordi produktbredden blant merkebrukerne ble større.

– Vi har fått med flere meieriprodukter, grøntprodukter, hvitt kjøtt, sjømat og pølseprodukter.

Modahl trekker frem presentasjonen av den enda ikke lanserte drikken, VÅR fra Fellesjuice og Tines lansering av Tine Yoghurt Flid som noen av årets høydepunkter. – At Fellesjuice presenterte produktet for første gang på vår fagdag i oktober betydde mye for KSL Matmerk og Spesialitet-merket.

– Det er lovende at tunge kommersielle aktører ser verdien av å bruke Spesialitetsmerket. Det er også meget positivt at Nortura er blitt en såpass stor merkebruker, legger administrerende direktør Gabriella Dånmark til.

Enorm salgsvekst

Norgesgruppen som består av kjedene Ultra, Kiwi, Spar, Joker og Meny, har i 2008 opplevd en enorm salgsøkning av produkter enten merket med Spesialitet-merket eller med merket for Beskyttede betegnelser. Salgstallene fra dagligvarekonsernet viser at det var blitt solgt hele 42 prosent flere merkede produkter ved inngangen i oktober i år enn på samme tid i fjor.

Nå begynner det å bli så stor bredde på merkene at vi begynner å se synergieffekter.

Vi er inne i en god spiral, sier produktkategorisjef i Norgesgruppen, Kolbjørn Jacobsen.