Hos sin nye arbeidsgiver vil Solem få spesielt ansvar for å selge vinterdestinasjonene i vinterhalvåret og gruppereiser om sommeren. Han skal dessuten arbeide med utvikling og markedsføring av såkalte «Ligge stille-ferier», der folk som er på reise tar et par-tre dagers pause på et sted i løpet av ferieturen.
Har kontaktnett
Norlandia-kjeden har etablert seg på flere av de viktigste vintersportstedene i Norge. Det betyr at Solem skal selge ferieopphold blant annet i Trysil, Oppdal, Hemsedal og Narvik. I farten regner han ut at de stedene han skal selge, har til sammen mellom tre og fire tusen senger.
– Jeg vet at det kan høres ut som en tøff oppgave, men det er dette jeg har drevet med de siste årene. Derfor har jeg et stort kontaktnett. Den viktigste oppgaven i et arbeid som dette, er å skape relasjoner til turoperatørene. Reiselivsprodukter er ikke en konkret vare som man kan stappe i kofferten og reise rundt å selge, sier Kjell Solem.
Må fjerne myte
Med PC'en og telefonen som sine viktigste arbeidsverktøy, vil han fortsatt ha arbeidssted i Oppdal. Noen turer til Trysil og Hemsedal kan det nok bli, men veldig mye reising regner han ikke med.
– Jeg vett at det ikke er vanskelig å selge Trysil og Hemsedal. Nå gjelder det å få bukt med myten om at det er så langt å reise til Oppdal. Det kan vi gjøre blant annet ved å selge turen oppover som en del av opplevelsen. Dessuten må vi fortelle at det er Oppdal som har naturen, sier den nye salgssjefen i Norlandia.
I dette perspektivet står han sikkert overfor enda større utfordringer nå han skal få vintergjester til Narvik. Her blir det det eksotiske som skal være trekkplasteret. Også Voss er et vintersportssted som har utviklingsmulighteter, og som engelskmennene er i ferd med å få øynene opp for.
Forlater Oppdalsporten
Om det blir trist å forlate Oppdalsporten?
– Det har vært fint å gjøre noe som er litt annerledes i et par år. Nå føler jeg at jeg har gjort den viktigste oppgaven med å utvikle stedet og skaffe kunder. Nå har vi nok fått inn de fleste større busselskapene i Norge. Da må det bare sørges for at produkt og service fortsatt holder mål, sier Kjell Solem som tror at andre vil være godt i stand til å fylle den oppgaven.