OPPDAL KULTURHUS: Det var nemlig ikke fritt for at tre og et halvt år gamle Mathea Strand syntes det var litt skummelt da det den onde stemoren og den dumme datteren la sine planer for hvordan prinsen skulle lures til giftemål.

Kjærlighet og kos

Det var klart jenter i tre-fire-femårsalderen sammen med mødre eller besteforeldre, som var i flertall i salen da Oslo barneteater viste forestillingen Askepott i Oppdal torsdag. Mathea Strand som for anledningen hadde pyntet seg med diadem, satt på andre rad. Da kom aktørene på scenen veldig nært, og det var godt å ha mamma Monica rett ved siden av. Da det hele var over, vanket det kjærlighet på pinne og litt kos på mammas fang før de ruslet ut i foajeen.

Stemoren smilte

Der sto den fæle stemora og smilte. Selv om skuespiller og regissør Julie Winge fortsatt hadde mye svart og blått rundt øynene, var smilet mye triveligere nå, og Mathea våget seg så smått inntil dama som hadde vært så skummel og nifs mens hun var på scenen. Fremdeles var det nok Askepott som var den snilleste, men |helt til slutt var det nok mest trivelige tanker i hodet på jenta da hun gikk ut gjennom dørene på kulturhuset sammen med mamma.

Dialog med ungene

Askepott er et klassisk eventyr om kampen mellom onde og gode krefter i menneskene. Oslo Barneteaters oppsetting var lagt opp med mye dialog mellom skuespillerne og målgruppen blant publikum. Innimellom var denne dialogen svært direkte, og den bidro nok sterkt til at de små levde seg enda mer inn i handlingen.

Det gode seiret

Det var nok ingen av de som satt i salen som ikke egentlig visste hvordan det hele ville ende, at prinsen ville finne henne som hadde mistet sølvskoen da hun løp fra slottsballet, og at Askepott på den måten skulle få sin revansje over stemoren og datteren hennes som brukt enehver anledning til å hundse Asepott. Det var ikke noe i oppsettingen som var endret i så måte.

Det hele endte med andre ord trygt og godt...,