OPPDAL: Suksesshistorien VPG fortsetter. Fra en stille og forsiktig start i et kjellerlokale for noen år siden, har VPG slått seg oppover, flyttet til stadig nye og større lokaler og omsatte i fjor for rundt 23 millioner kroner.

I år håper daglig leder Rune Kvalsnes på en omsetning på 29 millioner kroner. Størst er omsetningen på engrossleddet, men også netthandel og handel over disk viser en pen økning.

– For oss er handel over disk her i Oppdal overraskende stor. I fjor omsatte vi for cirka 4 millioner kroner over disk, og etter utvidelsen håper på en økning på rundt 30 prosent. Vi har nå overtatt Princess sine gamle lokaler og slått disse sammen med våre gamle lokaler.

– De nye butikklokalene er på omkring 350 kvadratmeter og omtrent dobbelt så store som de vi disponerte før utvidelsen. Med større lokaler får vi en ryddigere butikk og bedre plass til å profilere vårt vareutvalg, sier Rune Kvalsnes.

VPG ble i sin tid startet som en spesialbutikk for friluftsliv. Selv om sortimentet er sterkt utvidet og rommer nå både klær og andre mer tradisjonelle varer, vil kundene nok aldri oppleve å finne for eksempel fotballsko i butikken.

– Vi har spesialisert oss på friluftsliv og ser ingen grunn til å prøve oss på varer som det likevel er et godt og rikt utvalg av i andre butikker, sier Rune Kvalsnes.

Skibestigningsutstyr er vinterens store salgssuksess hos VPG. Rune Kvalsnes tror man til nå bare har sett starten på en bølge som vil øke i omfang i årene som kommer.