17 tomteeiere og 200 hyttetomter samlet på ett sted; næringslivet i Oppdal og Rennebu samarbeider seg til suksess.

Det hele startet som et initiativ under Næringslivskonferansen i 2014.

Her ble ideen om en egen hjemmeside for hyttetomtselgere i Oppdal og Rennebu født. Nettsida skulle være et arbeidsverktøy for å tiltrekke seg tomtekjøpere til distriktet.

Tilbud fra lokalbanken

- Når folk først har kjøpt seg ei tomt, så mener de alvor, og da vil de så snart som mulig bygge seg ei hytte, forteller banksjef Espen Eriksen.

Oppdalsbanken var en av aktørene som kastet seg over initiativet og like godt introduserte et eget hyttetomtlånetilbud via hyttetomta.no. I dag tilbyr banken et fullfinansieringslån til 1,75 rente innenfor gitte rammer.

Økt interesse

Det er Margrete Vognild Blokhus og magasinet Oppdal365 som legger ut tekst og bilder fra de forskjellige tomteeierne på nett. Hjemmesida ble lansert under fjorårets Fjell- og fårikalfestival og fikk umiddelbar oppmerksomhet. Etter en rolig periode rundt juletider opplever sida ny oppgang i interessen.

Hyttetomta.no passer som hånd i hanske med Rennebu kommunes hyttemanifest. Her understrekes det at hyttenæringa er en viktig faktor for vekst i kommunen.

- Hva er det som gjør at hyttetomta.no skiller seg ut fra andre nettsider med hyttetomter?

- Det at 17 hyttetomteiere samarbeider om å presentere over 200 tomter på samme sted er helt spesielt, forteller Joar Grønset. Han ser gjerne at enda flere tomteselgere melder seg på prosjektet.

- Det unike med tomtene er at de ligger tilknyttet tre forskjellige nasjonalparker. Her trenger ingen være redde for at det skal dukke opp store byggeprosjekter som tar bort følelsen av at man har en hytte på fjellet. Fordi hyttefeltene er så forskjellige er det stor sjanse for at potensielle kjøpere finner noe de liker, selv om de har svært forskjellig smak og behov, forklarer Grønset.

Gjør hverandre gode

Kjell Auke er en av hyttetomteierne som er svært glad for at han ble med på prosjektet. Han har allerede solgt flere tomter og har flere interesserte kjøpere. Auke mener at når tomteeierne går sammen og viser fram de forskjellige tilbudene gjør man hverandre gode.

Det som ikke passer for en kjøper er midt i blinken for en annen. Noen vil ha bakkenære tomter, andre vil bygge hytte i nærheten av gode langrennsløyper, noen ønsker å bygge nært sentrum, andre vil lengst mulig unna folk.

I dag ligger det cirka 200 tomter til enhver tid til salgs på nettsiden, mens man regner med at det finnes om lag 1000 salgbare tomter i Oppdal og Rennebu. Man håper nå på at enda flere selgere blir med på hjemmesida for å gi kundene et enda større utvalg.

Til nå er det brukt rundt 100.000 kroner på prosjektet. Inngangsbilletten for tomteselgerne er 18.000 kroner, samt at det koster 1000 kroner i året for hver salgbar tomt som legges på sida.

Konseptet skal nå vises fram på hyttemessa på Hellerudsletta til våren, her har ikke Oppdal og Rennebu blitt markedsført på mange år. Senere skal man fremme siden både på Rennebumartnan, Fjell- og fårikålfestivalen og byggmessa i Trondheim.