OPPDAL: Høy lyd, svingenede lyssetting og tre av Norges beste gitarister på scenen skulle være nok til å gjøre gutteøynene både store og våte.

134 betalende publikummere, hvorav som sagt den maskuline gruppen talte flest, fikk oppleve først evigunge Ronny Le Tekrø, så en fingerferdig Mads Eriksen, og tilslutt gamlefar sjøl, Terje Rypdal, for anledningen haltende inn på scenen med en stokk ved sin side.

– Det er jeg som er den minste bukken i kveld, sa Tekrø, da han introduserte Eriksen.

Mange ville nok ikke være enige der, den dyktige gitaristen hadde en stor fanskare i salen. Det hadde også Eriksen, som for øvrig hadde en seanse på kassegitar det skal litt til for å overgå.

For undertegnede var likevel opplevelsen av å se Terje Rypdal den beste.

Og han var omtrent der han skal være, stemningene triller ut av strengene på gitaren, der han tar oss med til et sted der melankolien og ettertanken og livsgleden råder.

Den spenstigste låten denne kvelden var nok Cathedral, med Tekrø og Rypdal. Uventet sakral stemning der, et øyeblikk.

Men hvor ville gutta vært uten knallgode Paolo Vinaccia, som trakterer trommer og perkusjon, Frank Hovland på bass og Gunnar Bjelland og hans tangentinstrumenter?

Drivende dyktige musikere, alle tre, som er med og løfter opplevelsen.

Nytt standardutstyr i fotobagen blir riktignok heretter øreplugger, men sånt må man regne med når man drar på konsert for å oppleve norske rockegitarister.

Terje Rypdal spilte i kveld på scenen i Oppdal kulturhus. Den internasjonalt anerkjente gitaristen stod for kveldens høydepunkt.
Det var temmelig heftig lyssetting under gitarkonserten torsdag kveld.