KRAKOW: Alchemia er en av de ledende jazzklubbene i den polske storbyen. Torsdag før påske fylte bassisten fra Oppdal – som for tiden er en av de mest hardtarbeidende musikerne i norsk jazz – og hans orkester «konsertsalen» i det jødiske kvarteret Kazimierz.

Orkesteret er bare ett av mange prosjekter der Ingebrigt Håker Flaten er involvert, og det teller i tillegg fiolinisten Ola Kvernberg, samt de tre amerikanske musikerne Dave Rempis på saksofoner, Jeff Parker på gitar og Frank Rosaly på trommer og elektronikk.

Sammen skapte de feststemning mellom de flere hundre år gamle mursteinsveggene. For et hundretalls polakker, men ikke minst for et par nordmenn som slumpet til å ramle over konserten.

Rakk så vidt fram

– Her bruker det å være bra musikk, forkynte vår polske ledsager og tolk Pawel Szkolut. Da øynene gled nedover plakaten dukket svært så kjente navn opp. Nå viste det seg riktignok at halve konserten var unnagjort, og at bandet hadde pause, men det forhindret likevel ikke at vi fikk en musikalsk opplevelse av de sjeldne.

– Dette er jazz med sjel, utbrøt vår polske venn midtveis i et forrykende andre sett. Og da konserten var over nølte han ikke med å utrope den til en av de beste på svært lang tid for hans vedkommende.

Vi tør påstå at han ikke overdrev. Konserten var i særdeleshet en opplevelse for to nyfrelste nordmenn bakerst i salen.

At det ble konsert til riktig tid, berodde imidlertid kun på litt hell og lykke. Dagen før spilte nemlig kvintetten på Blue Tomato i Wien.

– Vi kom ti minutter for sent til det toget vi skulle ta, og måtte reise nedover med en rekke togbytter. Hit til Krakow kom vi halv ni, fortalte Flaten til Opdalingen etter konserten.

Støtteordninger

En halv time senere gikk bandet på scenen. Fredag gikk turen videre med fly til London, der de ble plukket opp og kjørt til Leeds. Før de lørdag la London for sine føtter.

– Bortsett fra litt logistikkomplikasjoner har turneen gått strålende, slo Flaten fast.

Stort sett fulle hus til tross, billettinntektene alene er ikke nok til å dekke kostnadene ved turnévirksomheten.

– Det at vi bor i et land med støtteordninger gjør det mulig å sy sammen en økonomisk pakke, i tillegg til jazzklubbene som betaler.

Turneen arrangeres i forbindelse med at kvintetten i slutten av februar lanserte plata The year of the boar. Dette er en live-innspilling gjort på Belleville i Oslo under turneen for et års tid siden. Det er i hovedsak låter komponert av Håker Flaten selv, og utgivelsen er tilegnet hans familie i Oppdal.

Internasjonal lansering

– Plata er i hvert fall ute i Spania og England, fortalte Flaten, som opplevde at publikum strømmet til med plater de ville ha signert.

– Dette var imidlertid også andre prosjekter. Folk har veldig god kjennskap til andre ting har jeg gjort.

Ingebrigt Håker Flaten har fortsatt mye på gang. I løpet av våren er han med på ikke mindre enn tre plateslipp. Atomic kommer med en ny boks i april med tre plater. Deretter kommer det plate med Scotch Trio. Før The Thing lanserer en boks med fire plater.

– Vi har så mye som vi ønsker å gi ut, og CD-markedet synes å være på vei ned. Da er det en fordel å gjøre noe mer utav det enn ei vanlig plate. Selve CD-en blir mindre og mindre salgbar.

Og innimellom reiser han altså mer enn de fleste jazzmusikere.

– En blir jo lei av reisinga, men vi får energi av å spille, bedyrer bassisten fra Oppdal, som fortsatt har tenkt å ha base i Chicago i den nærmeste framtid.