OPPDAL/RENNEBU: Det begynner å nærme seg den tida på året hvor Statens vegvesen gjør riks- og fylkesveiene litt bedre. I slutten av mai begynner de med asfaltjobben.
Gjennom Oppdal sentrum, på eksisterende E6, skal de legge 3,6 km med ny asfalt.
– Det ble frest en del i Oppdal sentrum i fjor. Der skal vi nå asfaltere, forteller Thor Lunaas, seksjonsleder i region Midt for asfalt og veimerking.
Jobbes nattestid
Ifølge Lunaas er det ikke lagt opp til noen nye fartsdempere gjennom sentrum.
– Arbeidet gjennom Oppdal sentrum er planlagt å gjøres nattestid, for å være til så lite heft som mulig, sier asfaltsjefen.
Jobbet med å legge asfalt i Sør-Trøndelag skal gjøres i månedene juni, juli og august. Men i Oppdal skal det være ferdig til Landsskytterstevnet i begynnelsen av august, da E6 blir prioritert først.
I tillegg til sentrum skal det også asfalteres på en liten flik, nord for Oppdal sentrum, ved Moen.
Innset
På Innset blir det også ny asfalt på fylkesvei 508, som er veien fra riksvei 3 ned mot skolen. Der er det lagt opp til en drøy kilometer med ny asfalt. I tillegg blir det litt lapping ved Nåverdalen på rv3.
– Jeg vil anslå at dette arbeidet til sammen vil koste rundt fem millioner, sier Lunaas.
Hvor mye de spesifikke strekningene koster kan han ikke si noe om. Det varierer på tiltakene hvor mye det koster per kilometer.
– På E6 er det snakk om to lag med asfalt, men på Innset legges det et lag, forklarer han.
Trafikken skal gå
Da vegvesenet la ny asfalt ved Skaret på fylkesvei 512 i fjor ble det til tider trafikkaos og lange ventetider fordi det ikke var mulig å passere uten at arbeidet stoppet.
– Jeg ser ikke at det skal bli noe problem nå. Også på Innset blir det nok plass. Det blir trafikkdirigering og ledebiler forbi stedet når arbeidet pågår, så man må påregne litt ventetid, sier Lunaas.
Han oppfordrer også bilistene til å ta hensyn og kjøre forsiktig der arbeidet pågår. Både for arbeidernes og egen del.
– Vi håper at folk tar det seriøst, men det varierer veldig. Det er mange som ikke tar hensyn i det hele tatt, verken til skilt eller lys. Da er det et potensial for alvorlige ulykker. Vi prøver å få til ei trafikkavvikling så trafikken kan gå. Vårt mål er å være til minst mulig hinder, avslutter Lunaas.