KONGSVOLD: Det ble snakket om både mat, økonomi og produksjon under seminaret torsdag. Målet med seminaret er å tiltrekke seg flere produsenter.

- Urfe ønsker nå å øke produksjonen, og for at det skal gå til, trengs det flere kyr. Det er ikke så veldig mange av oss som driver med gamle kuraser, som for eksempel Sidet Trønderfe, sier Ola Hammer Langleite, markedssjef i Urfe AS.

Produsentene leverer slakt fra gamle kuraser, som Urfe slakter og selger videre til kunder.

Restaurantbransjen Urfe er kjøtt fra stedegne, opprinnelige gamle norske melkeferaser.

I samarbeid med bla. Nortura/ Gilde så har vi fått til et opplegg der kjøttet kan spores tilbake til disse flotte gamle kurasene. Kjøttet har en unik mersmak av norsk natur.

– Våre viktigste kunder er restauranter, og vi bruker kun de beste, sier han.

Credo i Trondheim er en stor kunde. De har til og med skrytt kjøttet de får opp i skyene og publisert bildet på Facebook.

– Det er kjempestas. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på kjøttet vi leverer, sier han.

I tillegg har Mikrobryggeriet i Trondheim blitt en ny kunde av Urfe.

- De benytter seg av burgere når de serverer øl, og tidligere har de brukt "vanlig kjøttdeig". Etter at de gikk over til våre produkter, kommer de ikke til å velge annet, sier han.

Han mener grunnen for at mange restauranter foretrekker kjøttet de får fra produsentene, er fordi kyrne får gå på utmarksbeite, og det gir kjøttet en god smak.

Suksess Neste år feirer Urfe 10 års jubileum. Allerede har de rukket å oppnå stor suksess.

- Vi ligger an til en omsetning på 5,2 millioner kroner i 2013. Vi er en stab på fire personer og 2,2 årsverk, og det er kjempebra, konstaterer Langleite.

.