Fra å være – om ikke innbitte så i alle fall tøffe konkurrenter – så har ni forretninger som i hovedsak henvender seg mot kvinnelige kunder samlet seg til en sosial kosekveld med mote som hovedtema, den såkalte «Damenes Aften» som arrangeres nå i neste måned.

Uten å søke det negative for mye, så er i alle fall nesten fornøyelig å se hvordan man er overrasket over hvor bra det fungerte med et samarbeid da mange av de samme samarbeidet om «Damenes Aften» i fjor. Det fungerte så bra at de går på en ny runde i år.

Hvorfor er det da slik at mange butikker, spesielt kjedebutikker gjerne søker til de samme butikksentrene? Nå er det ikke noe glasstak over hele Oppdal, så vi er teknisk sett ikke et shoppingsenter, men det er nå vel en gang slik at dersom kundene vet at utvalget er stort, så trekkes de mot tettsteder med flere enn én klesbutikk?

Mangfold betyr også muligheten til å velge. Selv om mange kanskje drømmer om å være i en monopolsituasjon, det hadde jo vært greit å ha vært den eneste som selger klær på et sted, så betyr ikke det automatisk større omsetning. Dersom det bare er én butikk i sitt slag, ja da drar man gjerne til et annet sted der man har muligheten til å velge noe annet dersom man ikke finner noe som passer i den ene butikken.

Konkurranse er bra, men det betyr ikke at konkurrerende bedrifter ikke kan samarbeide, til glede for seg selv og sine kunder. Konkurranse er bra for å få best mulig service og best mulig priser – samtidig så kan et samarbeid trekke til seg enda flere kunder, større oppmerksomhet og større slagkraft der det lokale eller regionale må kjenne på konkurransen fra større handelssenter.

Det sies at enkelte ganger er noen villig til å betale en hundrelapp for at konkurrenten ikke skal tjene hundre kroner – litt flåsete sagt så betyr det et felles tap på 200 kroner – penger distriktet vår ikke har råd til å tape.

Damene bak «Damenes Aften» går foran med et godt eksempel. De viser i praksis at selv om man til daglig konkurrer om kundene så kan teamwork legge grunnlaget for enda flere kunder og enda bedre business.