Stig Aron Frøseth (29) fra Rennebu bruker mesteparten av sin tid på freestyle motocross. Med sykkelen hopper han samtidig som han utfører akrobatiske stunts i luften. Rennbyggen er en av Nord-Europas fremste utøvere. Forrige helg beviste han dette med å bli Skandinavias første og en av ti i verden som landet fremlengs salto.

– Det var en utrolig herlig følelse å lande trikset. Jeg hadde litt dårlig tro på at det vill gå, for jeg hadde for liten fart mot hoppet. Desto deiligere var det da å lande trikset, forteller rennbyggen til Opdalingen.

Trikset er ansett som en av sportens største og farligste stunt. Våren 2016 fikk blant annet Jackson Strong fra Australia gullmedalje i X-games etter å ha gjort det samme.

I utgangspunktet skulle ikke Stig Aron gjennomføre trikset før til våren. Men han fikk nyss om at det var andre i miljøet som jobbet med det i smug. Dermed fikk han det travelt.

– Jeg hadde allerede reist til Spania for vinteren, men bestemte meg fort for å reise hjem og gjennomføre det. Jeg bestilte meg billett hjem dagen etter. Jeg måtte låne meg sykkel, så hele stuntet ble gjennomført slik man ikke skal gjøre det, sier han.

Alle gode ting er tre

Han hadde fått samlet folk hjemme hos seg selv lørdag, som skulle hjelpe han med trikset. I tillegg hadde det kommet folk nordfra, ens ærend for å være en del av støtteapparat og publikum. Frøseth forteller at han måtte gjennomføre det forrige lørdag, fordi folk hadde reist langt for å hjelpe til.

I forkant av hoppet gjennomførte han tre treningshopp, alle i skumbassenget. Hoppene var perfekte, og han var klar for rampen.

– Da jeg sto på jordet og skulle ta av mot rampen, sto jeg bare å spant. På det tredje forsøket tenkte jeg at jeg måtte bare gå all-in. Da jeg kjørte på rampen og opp i lufta, kjente jeg med en gang at jeg kom til kort, og jeg fikk kastet meg raskt framover. Jeg fikk en ganske hard landing, for jeg landet på toppen og ikke nedi bakken, men det gikk heldigvis bra.

Etter at trikset var gjennomført, var det en lykkelig og ekstremt glad rennbygg som suste bort fra tunet og rampen.

– Jeg var så full av adrenalin over det som nettopp hadde skjedd, så jeg trengte noen minutter for meg selv før jeg kjørte bort til de andre, sier han.

Ønsker å bli et kjent navn

Tilbakemeldingene etter stuntet har ikke latt vente på seg. Han har fått massiv oppmerksomhet i media, hvor han blant annet havnet på forsiden til NRK. VG-TV laget også en sak på trikset, hvor klippet ble vist i programmet "Spårtsklubben". I tillegg har han også fått gratulasjoner og tilbakemeldinger fra folk i miljøet, blant annet fra Ailo Gaup.

– Planen videre er å spre navnet mitt og bli enda mer kjent. Jeg har ikke vært med på de største konkurransene, men det kommer til å bli annerledes framover.

Tidligere i år hadde han også besøk av gjengen fra programmet "Garasjen", som sendes på Viasat. Etter episoden ble han sponset av utstyrsgiganten Scott.

– Jo mer jeg gjør, jo mer baller det på seg. Jeg håper at jeg en dag kan få nok sponsorer slik at man slipper å jobbe om sommerne for å tjene penger til idretten. I dag er jeg i Spania på vinteren og hjemme i Norge på sommeren. Det er da jeg bruker mesteparten av tiden til å jobbe, sier han.

Han skal nå teame seg opp med Maria Sandberg. Han forteller at de begge skal hjelpe hverandre med å bygge opp sine navn og gjøre seg bemerket i motocrossmiljøet.

– Jeg får ikke den progresjonen jeg ønsker

På grunn av at han som oftest må bruke sommerhalvåret på jobbing, får han ikke den progresjonen han ønsker.

– Han som ble verdensmester fra Spania, har rundt 300–400 timer i året på sykkelen. Da jeg solgte min forrige sykkel i 2013, som jeg kjøpte i 2011, hadde jeg hatt 100 timer på den. Det vil si 50 timer på ett år, og det sier seg selv at ikke er nok for å bli en av de beste i sporten. Jeg skulle hatt det firedoblede i antall timer, sier han.

– Hadde ikke klart det uten familien og kompiser

Da han var 10 år, fikk han sin første moped. I 19 år har han drevet med sporten han elsker.

– Mine største støttespillere er selvsagt familien og kompisene mine. Jeg har ikke kontroll over hvor mange ganger de har vært med på trening og hjulpet meg. I tillegg så hadde jeg ikke klart meg uten en lærer fra folkehøyskolen, som har vært med på reisen, sier han.

Han ønsker også å takke rennbyggen, som alltid har støttet han opp gjennom karrieren.

– Ett av mine høydepunkt er det første showet jeg hadde på Berkåk i 2012. Dette var det første showet jeg arrangerte. Jeg husker det var snøvær og jeg krasjet på trening, og tenkte at dette kom til å bli en katastrofe. Men det var over 600 som møtte opp i snøværet, og det setter jeg så utrolig stor pris på, sier han.

Rennbyggen forteller at han har planer om et nytt show på hjemmebane til våren.

– Planen er at jeg og Maria Sandberg skal gå sammen om et show, og få med oss andre på laget. Vi har planer om å reise nordover, hvor vi starter på Berkåk og ender opp i Harstad, som er hjembyen til Maria, sier han.

– Rennbyggen har vært utrolig flinke til å stille opp, så det hadde vært en glede å gi noe tilbake til dem, sier han.