Vi viser til reportasje publisert 26/9-22 på Opp.no der leder for KMT (Hovedutvalg for Kultur, Miljø og teknikk) Tore Aasheim informerer om framdrift og organisering av Styringsgruppa for sentrum.

I møte torsdag 20 september vedtok styringsgruppa for sentrum mot kommunedirektørens innstilling å sette kommunedirektøren og hans stab til side for selv å ta styringen i arbeidet. Styringsgruppa vedtok i tillegg å leie inn Plankontoret som sekretariat og øke styringsgruppa med varaordfører og en utenforstående person. Arbeiderpartiet har et fast medlem i KMT, og er da representert i styringsgruppa.

Arbeiderpartiets representant stemte imot forslaget som fikk flertall i denne saken. Grunnen til det er at vi ser flere utfordringer med denne måten å føre politisk arbeid på.

Gjennom hele denne prosessen har vi følt at noen setter seg selv i førersetet for en prosess som etter vår oppfatning av Kommuneloven tilfaller kommunedirektøren. Møtereferatene er ikke offentligjort gjennom kommunesidene og selv om enkelte innbudte kan komme å delta i møtene, finns det ingen offentlige møte innkallelser. For den vanlige mann i gata framstår det nok som helt umulig å få innblikk i hva som foregår i denne gruppen.

Enhver av oss kunne nok ønsket en fortgang i kommunale prosesser, men nå er det slik at kommunale prosesser er underlagt et lovverk for å ivareta offentlige interesser. Styringsgruppa valgte i møte 22/9-22 å sette kommunedirektøren til side for heller å leie inn Plankontoret som sekretær for gruppa. I tillegg utvides gruppa med varaordfører og en ikke folkevalgt representant. Lederen for gruppa sier dette er et skritt tilbake for å ta rennafart framover.

Men er det nå egentlig slik?? Hvilken status har nå gruppa når kommunedirektøren ikke lenger har utrednings arbeidet? Er den et kommunalt organ eller et privat initiativ?

Slik vi ser det vil en slik organisering stride mot kommuneloven som sier at kommunedirektøren skal påse at forsvarlig utredning legges fram for folkevalgte organ. Vi vil og påpeke at det ikke finnes kunngjøring av møter, innkalling, saksliste eller protokoller. Dette er helt klart i strid med Offentlighetsloven.

På bakgrunn av dette rettet vår representant Rune M. Myrhaug følgende seks spørsmål i kommunestyret 6/10-22:

1. I kommunelovens§13-1 tredjeavsnitt står det:

Kommunedirektøren skal påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak.

Kan ordføreren forsvare at det å sette kommunedirektøren til side til fordel for en annen aktør (plankontoret) er innenfor lovverket?

Kan ordfører se at kommunedirektøren har mulighet til å oppfylle kommunedirektørens lovpålagte krav om forsvarlig saks utredning når han gjennom et vedtak i styringsgruppa ble satt til side?

2. Kan ordføreren stå inne for at styringsgruppa oppfyller kravet om innsyn ifølge Offentlighetsloven da det ikke finnes offentlige møteinnkallinger eller møteprotokoller fra møtene. I tillegg er plankontoret leid inn som sekretær for gruppa og har vel ikke samme krav til innsyn?

3. Kan ordfører se att tiltakene styringsgruppa omfatter, kan stride med delegeringsreglementet og kommer i konflikt med ansvars området til BYAR?

4. I januar møtet bevilget kommunestyret en sum på inntil 150000,-. Ser ordføreren for seg å bruke ytterligere midler på en politisk prosess som helt klart er på kant med lovverket?

5. Styringsgruppa har valgt å legge videre arbeid på utsiden av den kommunale forvaltningen. Kan kommunedirektøren informere hvilke følger dette får for status styringsgruppe, godtgjørelse osv.

6. Kan dette være en sak for kontrollutvalget?

Kommunestyregruppa

Oppdal Arbeiderparti