Fra mandag denne uka streiker nesten 1400 lærere over hele landet. Lærerne organisert i Utdanningsforbundet arbeider i barnehage, grunnskole og videregående skole. Hvorfor er det slik?

Når arbeidsgiver gjør lærerne til lønnstapere for 6. året på rad har vi ikke noe annet valg. At lærere med lengst utdanning og erfaring kommer dårligst ut, er i strid med politiske signaler om å satse på kompetanse i skolene. Lærere med mer enn fire års utdanning lønnes dårligere enn andre yrker med like lang utdanning, både i privat og offentlig sektor. Skolen er den sektoren i Norge der utdanning gir dårligst lønnsmessig uttelling. Skal det virkelig være slik?

Landets lærere ville aller helst stått i klasserommene og bidratt til en god skolestart for elevene. Lærerne i Oppdal er ikke med i streikeuttaket i denne omgang, men vi støtter streiken fullt ut, og er klare til å ta vår tørn.

Oppgavene i norsk skole har blitt flere og mer kompliserte. Stadig flere elever i barnehage og skole har behov for spesialpedagogisk tilrettelegging. Flere elever har tilpasningsvansker, flere melder om mobbing og antallet minoritetsspråklige elever øker. Et økende antall elever opplever også utfordringer med psykisk helse. Dette kommer i tillegg til hovedoppgaven lærerne har, nemlig gi elevene faglig opplæring. Barn og ungdom tilbringer mye av sin tid i barnehage og skole. Det holder derfor ikke at lærerne bare har hender, øyne og ører. Lærerne må ha kompetanse til å kunne håndtere situasjoner og utfordringer som oppstår i og utenfor klasserommene. Den pedagogiske kompetansen lærerne innehar er særs viktig i så måte. Vi mener at alle barn og unge fortjener kvalitet og kompetanse i det 19-årige løpet fra barnehage til russ.

Det er bekymringsfullt at søkningen til lærerstudiene går ned fjerde året på rad. Frafallet fra læreryrket er økende, og færre står arbeidslivet ut i skole og barnehage. Situasjonen er alarmerende, når nesten 1 av 5 undervisningstimer ledes av personell uten godkjent lærerkompetanse. Disse skal veilede, rydde opp i konflikter, drive fag og språkopplæring, forebygge og håndtere mobbing, sette karakterer og mye mer. Det er derfor merkelig at KS som arbeidsgiver ikke ønsker å satse på lærerne og kvalitet i framtidas skole. Gi lærerne det lønnsløftet som skal til slik at skolen kan løse sitt samfunnsoppdrag!

Tore Skaslien

Leder Utdanningsforbundet i Oppdal