Fjorårets sommer husker mange elbilister. Ladekaos og unngå Oppdal. Fjellbygda hvor det fantes få ladepunkt og komplett kaos. Uten tvil er sommermånedene den tiden med mest gjennomgangstrafikk i bygda. Nå står ny sommer for tur, men er oppdalingene beredt?

Nært over natten, har det dukket opp ladepunkt både på Cirkle K, ved Burger King og nå straks også Teslaladere ved Domus. Fra å ha noen få ladere ved jernbanestasjonen mangedobles kapasiteten.

Få, om noen, bygder har hatt slik vekst på så kort tid. Det er til å ta av seg hatten for. Men hva betyr så det at man har fått økt elbillading for Oppdal? Ladekapasiteten har økt betraktelig og det betyr at mange gjennomreisende nå finner det naturlig å stoppe innom for å prøve ladelykken.

For reisende fra vest, Molde og Kristiansund, betyr økt kapasitet at en mer spontant kan ta turen uten å ha fullt batteri. Turen opp Sunndalen og Gråura bekymrer mange hjemmeladere med rekkeviddeangst. Reisene mellom nord og sør, har nå muligheter for lading utover Berkåk og Dombås.

Et typisk ladestopp er anbefalt å være når bilbatteri går under 20 prosent og påfyll til 80. For de fleste biler betyr dette et ladestopp på en drøy halvtime ved hurtiglading. Nok til en kjapp meny på Burger King eller en tur innom Cirkle K for pølse. Oppdal har langt mer å by på enn det.

I sentrum finnes bakeri i toppklasse, med norgesmester i baristakunst. Det finnes lekeplasser og spisesteder i mange prisklasser. Utvalget av sport- og fritidsutstyr er eventyrlig. Et besøk med familie betyr fort at lokalt næringsliv får et viktig bidrag. Da må det legges til rette for slikt, ellers vil ladestoppen fort bli en handlepose på dagligvaren og rast på Dovre. Ikke noe galt i det, men Oppdal fortjener å bli husket for noe annet enn bare en halvtimes rast. Det er nå Oppdal har muligheten til å bli noe mer enn hva Dombås har blitt for gjennomreisende.

God ladeinfrastruktur er avgjørende for elbiler utenfor storbyene. Oppdal har nå fått på plass et godt utgangspunkt. Å være sikker på at en enkelt kan fylle opp tanken eller batteriet i sentrum er og viktig for bonden innerst i Storlidalen og ikke bare for gjennomgangstrafikken. Selv om de fleste elbileiere har hjemmelading som hovedkilde, er kapasitetsøkningen i sentrum avgjørende for at bygdas innbyggere enklere kan ta del i elbilskiftet. I 2021 var det bare 192 elbiler registrert i Oppdal av til sammen 4153 personbiler i kommunen. Nå forventer vi stor endring.

En annen og viktig faktor er at nå kommer de lokale bilforhandlerne med flere modeller som er helelektriske. Det å kunne kjøpe bil, gjennomføre service og vedlikehold, og om uhellet er ute få reparert bilen, uten å måtte dra langt, er også viktig. God lokal service gjør det trygt å velge ikke fossilt for fremtiden. Selv om det er symbolsk, vil Oppdal kommune måtte gå foran og i 2023 går leasingavtalen om kommunale biler ut og nye elektriske skal på plass.

Fremtiden er elektrisk og Elbilforeningen ser frem til å kunne arrangere en ladeprat for bygdas innbyggere tidlig i høst.

Håvard Ravn Ottesen, styremedlem

elbilforeningen Trøndelag