Nytt innspill til Rennebu kommune fra utvidet Arbeidsgruppe for Ny E6 Sør i Rennebu: Olav Lien, Jon Olav Viggen, Bjørn Berntsen, Alf Gunnes, Erling Illøkken, Lars Brattset, Morten Liabø og Jostein Berntsen.

Tema: Trasévalg E6 Sør

Når anbefalingen fra Nye Veier til Rennebu kommune kom om valg av den vestre traseen for ny E6 fra Toset til Nedgård (Åshuset), så var dette litt oppsiktsvekkende.

Oppsiktsvekkende fordi Nye Veier tidligere har uttalt at en østlig trasé på denne strekningen tidligere ble anbefalt som den eneste realistiske løsningen.

Et av argumentene som Nye Veier har brukt for nå å velge den vestre traseen er at den blir estimert til å være ca. 200 millioner kroner billigere. Disse tallene er etter vår mening ikke sammenlignbare, da det østre alternativet er en 4-felts vei, mens det vestre er en 2/3 felts vei. Her tenker vi at våre lokalpolitikere fortjener sammenlignbare økonomiske anslag før anbefalingene skal behandles og besluttes.

Det er en kjent sak at Nye Veier nå over tid har fått mye kritikk og negative omtaler for sine disposisjoner og valg av løsninger. Omdømmeproblemet gjelder ikke bare prosjekter i Trøndelag, men også for andre deler av landet. Det kan derfor være grunn for å mene at disse stadige endringene i sine disposisjoner er grep fra Nye Veier for å bedre sitt omdømme.

Samtidig kom det som en overraskelse på mange at etter at østre trase ble utredet og anbefalt, så påla statsforvalteren Nye Veier å utrede flere alternativer. Det er i denne og lignende saker en kjensgjerning at sterke politiske krefter, interesseorganisasjoner og ulike samfunnsaktører har uttrykt seg negativt om pågående planer og utbygging av vei, og at dette er med å påvirke prosessene.

Hvorfor legge parallelle veier?

I «Nye Veiers prioriteringer NTP 2022-2033» foreslår de følgende: Nye Veiers forslag til løsning går i hovedsak ut på å oppgradere eksisterende vei til Hø1-standard med økt bredde, sikt og delvis 80 og 90 km/t.»

Nye Veier har i sin anbefaling ikke tenkt å følge sine egne prioriteringer med å følge dagens trase, men bygge en ny vei ved siden av eksisterende trase. Når dagens E6 skal beholdes som avlastningsvei og nedgraderes til fylkesvei, så har det ikke noen betydning om ny E6 stort sett følger dagens trase, eller om den legges andre steder. Tidligere har som kjent Nye Veier erkjent at det er korrekt at utbedring langs eksisterende E6 blir utredet som et fullverdig alternativ, uten at vi har sett noen resultater av en slik utredning.

Nei til 2/3 felts vei

Stortinget vedtok i 2020 at smal firefelts vei er bedre enn 2/3 felts vei. Flertallet den gangen uttalte også at veiene må dimensjoneres ut fra et langsiktig behov og god samfunnsøkonomi.

I januar 2020 uttalte den gang administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland: Nye Veier ønsker seg fleksibilitet i å utvikle et sikkert veinett og samtidig oppnå besparelser til å bygge mer vei for pengene. Derfor har vi foreslått at det etableres en ny firefelts veistandard, med minimum 19 meters bredde. Den kan vi bygge der trafikken ikke er særlig stor, og andre forhold ligger til rette.

Nye Veier foreslår i tillegg å styrke bruken av trafikksikkerhetstiltak. Regulerbare fartsgrenseskilt med varsling av arbeid og uhell, kameraovervåking med automatisk detektering av hendelser er blant tiltakene Nye Veier ønsker å innføre.

For kjørende flest så kan stadig varierende veibredde og hastighet på strekninger føre til uønskede situasjoner og i verste fall alvorlige ulykker. Slik Nye Veier anbefaler videre trase fra Berkåk og sørover mot Oppdal nå, så planlegges det en 4-felts vei fram til Toset, så tunnel med 2/3 felt og 80 km/t. Hvis denne tunnelen bygges uten midtdeler, eller med bare ett løp, så er dette et uheldig standardbrudd som vil påføre samfunnet store vedlikeholdskostnader for all framtid.

Etter tunnelen vil veien komme til et 2-plans kryss på Ulsberg (E6/Rv3), og så over på 2/3 felts vei med 90 km/t videre mot Nedgård (Åshuset). Dette kan føre til høyere gjennomsnittshastighet på strekninger som dermed er dimensjonert for lavere hastigheter, og føre til uhensiktsmessig endring av god flyt i trafikken. For å hindre risiko for unødvendige ulykker og hendelser, så er det eneste riktige å fortsette med 4-felts vei på hele strekningen mellom Berkåk og Oppdal. Hvis man ønsker det, så er det kun ett anbefalt alternativ som kan gjennomføres, og det er å beslutte bruk av den østlige traseen for veien videre fra Toset.

Skal veien videre mot Oppdal?

Hva som planlegges videre fra Nedgård i retning Oppdal er ennå uvisst. Dette 2-plans krysset på Ulsberg vil med valg av det vestlige alternativet kunne skape utfordringer for tungtrafikken, som i dag stort sett ferdes langs Rv3 mellom Midt-Norge og Østlandet. Østlig trase vil derfor i tillegg til lengre 4-felts vei, også gi en bedre og mer framtidsrettet løsning for 2-plans krysset ved Ulsberg. Det viktige knutepunktet som krysset på Ulsberg vil være, vil også legge forutsetningen for hvor sannsynlig veitrasé vil fortsette på strekningen videre fra Nedgård (Åshuset) og videre mot Fagerhaug og Oppdal.

Dette er da også ett av ankepunktene våre mot dagens ordning hvor ny vei bygges gjennom kommune etter kommune uten at videre trasé er planlagt. For Oppdal sin del, og for beboere i Oppdal langs dagens E6, vil videre planlegging og utbygging kunne få store konsekvenser. Derfor er det betimelig å stille spørsmål om det er riktig at staten pålegger våre lokalpolitikere ansvaret for så store samfunnsmessige beslutninger, uten at noen vet hvor veien skal gå videre.

Alt for lenge har vi nå sett at bygging av veier har blitt bygd med for dårlige løsninger med tanke på framtidig utvikling i trafikkbildet, og med trafikksikkerhet som en avgjørende faktor. Det fremtidsbildet vi ser med tenkt trafikkutvikling sier nokså klart og tydelig – 4-felts vei gir ønsket trafikksikkerhet, og som det sies i Nasjonal Transportplan «Samferdsel handler først og fremst om mennesker – om å ferdes sammen, trygt og effektivt».

For Arbeidsgruppen

Jostein Berntsen, sekretær