I 2021 skulle Nye Veier starte opp med å bygge ny E6 på strekningen Vindåsliene – Ulsberg. Under prosessen sa Nye Veier opp kontrakten med de spanske entreprenørene Construcciòn, samtidig som de overtok strekningen Ulsberg-Negård fra Statens Vegvesen. Tilleggsbevilgning, fra vedtak gjort i Stortinget, fulgte med.

Kommunestyret i Rennebu hadde i 2020 vedtatt planprogrammet øst for dagens E6, som går forbi Tørset, med ny bru over Orkla øst for Dovrebanen og Orklabrua til Negård. Nye Veier la bort dette alternativet våren 2020 fordi det ble for dyrt.

Undrende

Vi stiller oss undrende til at Nye Veier nå skal utrede det nye vestlige alternativet, som før i planprosessen var for kostbart og komplisert, og ei utfordrende kryssløsning i vekslingen mellom lokal vei og ny E6 blir på strekningen. Videre at vi skal klare oss med en to-felts vei og 80 km i timen. Dette mener vi er å gå tilbake i tid, og ikke følge utviklingen. Dette kan umulig være bærekraftig.

Trafikksikkerhet

Vi vil minne om at ny E6 ikke bør inneholde standardbrudd. Ny E6 gjennom Rennebu, skal som ellers i fylket vårt, bygges for framtidens transportbehov, og den skal bygges nå.

Det største målet med ny E6 er å bedre trafikksikkerheten og øke fremkommeligheten, samtidig som en må ivaretar de myke trafikantenes behov. Vi mener det vil by på store problemer å ivareta disse hensyn ved å velge vest-alternativet.

Vi vet at transport av gods vil øke betraktelig i fremtiden. Selv om vi får mer og mer gods over på jernbane i område, vil vi ha fortsatt stor vekst på europaveien. Vest-alternativet med 2 felt og 80 km i timen vil, slik vi ser det, fortsatt bli en flaskehals, og farlige situasjoner mellom trafikkanter kan oppstå. Det kan lett oppstå irritasjon, og det skaper farlige situasjoner i trafikken.

Vi merker oss at NLF (Norsk lastebileierforbuNd) også er kritiske til et stort standarDsprang, og at en tunnelløsning vil øke kostnader og er en negativ miljøfaktor i større utslipp.

Øst-alternativet

Hittil i planprosessen med ny E6 gjennom kommunen vår, har Rennebu kommune bidratt med gode planløsninger, som har spart Nye Veier og staten for over 1 milliard kroner. Vi har bidratt positivt med, at vi får en ny fremtidsrettet E6 mellom Trondheim – Oslo.

Vi er kjent med at planløsningene har rammet ulikt, men kanskje mest berørt er næringsdrivende med gårdsbruk i nordenden av kommunen vår. Vi har hele tiden vært enig i at ved valg av trase for Ny E6, bør en i størst mulig grad unngå å komme i konflikt med dyrka mark og bebyggelse. Derfor har befolkningen i kommunen, i planprosessen, deltatt aktivt i trasévalget med ny E6. I området har vi uberørt natur, og det vil vi ha mye av også etter at planprosessen er over, og ny E6 er bygd.

Øst-alternativet, som går fra Toset til Negård, går også gjennom uberørt natur, og kommer i liten grad i konflikt med dyrka mark og bebyggelse. Dette er i samsvar med den planlagte planprosess for hele den tiltenkte trase for Ny E6. Den vil også bidra til at Riksveg 3 kan bindes sammen på sørsiden av Orkla, med et plankryss, og fortsetter på vestsida av Orkla. Tettstedet Innset vil bli bevart som i dag, og vil unngå nåværende, og økt stortrafikk i framtiden. Med Øst-alternativet vil vi få en fantastisk fin veg, og som er bærekraftig.

Øst-alternativet er med på å gi ny E6 den dimensjonen som Nye Veier har påtatt seg å gjennomføre. Alt i alt vil vi si at miljøet, framkommelighet og trafikksikkerhet er ivaretatt, og når en til slutt skal vurdere totaliteten, mener vi at Øst-alternativet er den beste løsningen for ny E6 i sørenden av kommunen.

Vi forventer nå at Nye Veier bygger en vei for fremtiden, slik de nå har planer om å gjøre i resten av ny E6 gjennom kommunen vår og fylket vårt.

Med vennlig hilsen Olav O. Lien, Bjørn Berntsen, Alf Gunnes, Jon Olav Viggen og Jostein Berntsen