Fram til 2018 fikk entreprenøren kontrakter der Statens Vegvesen betaler etter hvor mange tonn salt som legges på veg!!! Dette er nå omgjort til tid i minutter det saltes.

Enhver entreprenør har som hovedmål å tjene penger samtidig som alle krav i kontrakt skal etterfølges. Det er ingen tvil om at det saltes svært mye fordi det er mest lønnsomt for entreprenør. Det er merkelig at dette skal være så forskjellig fra feks Sverige. Der lager de biler, og vet hvor ødeleggende dette er. Bremser ødelegges raskt, og karosseri ødelegges lenge før motorene er utslitt. De store ekstrakostnadene for bileiere er ikke med i vurderingen når det saltes.

Selv om det hevdes at alt gjøres for sikkerhet er nok dette ikke riktig. Salting og snø skaper glattere veger og ofte planing med sørpe. Et voldsomt ekstra forbruk av kjemikalier for å holde glass og biler rene er også negativt.

Hvordan alt saltet påvirker vegetasjon er ukjent, men at dyrepåkjørsler øker er bevist.

Barmarkstrategi vha salting på norske veier er stadig utvidet til tross for alle disse negative effektene. Hvor mye finere er det ikke med hvite veier istedet for svarte veier som er dekt med sleip blanding av salt, asfalt og smeltevann som også dras med innomhus.

Dagens dekk klarer også norsk vinterføre bedre enn noen gang før, der de aller fleste kan kjøre piggfritt. ( bare veier ødelegges også raskere nå )

Kjør en tur til Åre, og sammenlign selv hvordan det føles å kjøre på snødekte veier.

Når Statens Havarikommisjon skal granske Statens Vegvesen etter ulykker, altså seg selv, er det sjelden dette kommer frem. Mange er nok drept i trafikken pga sørpe etter salting i all slags vær. Mange bruer har også fått ekstra mye rustskader på armering pga dette. Med vennlig hilsen Odd Nyberg, siving