Utdanningsforbundet Oppdal vil komme med følgende innspill til forslaget til budsjett, for Oppdal kommune 2023:

Oversiktsbilde

Ansatte i oppvekstsektoren i Oppdal møter daglig alle barn og unge i bygda. Det kommuniseres med foreldre/ foresatte, og det samarbeides med flere ulike etater og støttefunksjoner.

Over tid har våre medlemmer meldt tilbake til oss om at antallet barn i skole og barnehage med ulike utfordringer og behov øker. Det er barn med lese- og skrivevansker, psykososiale utfordringer, minoritetsbakgrunn, atferdsvansker med mer.

Å levere god opplæring til ulike kategorier er krevende innenfor ordinære rammer. Selv med støtte fra spesialpedagoger, PPT, helsesykepleiere med flere, sitter våre medlemmer med følelsen av at de ikke kommer i mål. Jo flere som skal samhandle om å løse en oppgave, jo mer tid det. Ofte er det faglærer/ kontaktlærer som er bindeleddet mellom de ulike instanser.

Klarer vi ikke å fange opp og håndtere barn/ unges utfordringer kan de menneskelige og økonomiske konsekvensene på sikt bli merkbare. Tidlig innsats er derfor et mer aktuelt mantra enn noen gang.

De nye utfordringene

Dagens samfunnsutvikling fører også med seg elever med aggresjon, krevende bakgrunn og ulike diagnoser. Dette har ført til situasjoner med vold, trusler og uønskede hendelser. Å håndtere dette samfunnsbildet er svært ressurskrevende.

Det skal satses på forebygging, og hendelser skal følges opp. Dette krever samhandling og oppfølging over tid. Dette kommer i tillegg til hovedoppgaven som er å drive opplæring. Å trygge våre medlemmer i arbeidshverdagen må være sentralt. Tilstrekkelige rammer til dette må være på plass, slik at det ikke går ut over enhetenes øvrige oppgaver.

Lokaliteter

Vi opplever allerede store kapasitetsutfordringer, både Aune barneskole og Midtbygda oppvekstsenter har gått over sin maksimale kapasitet. Ungdomsskolen trenger en modernisering slik at lokalene blir tidsriktige, samt tilbygg av kantine.

Vi er fornøyde med at det er avsatt midler til den første prosjekteringa av ny ungdomsskole, og setter vår lit til at dette blir fulgt opp videre inn mot ny handlingsplan. Pedagogikken vi underviser etter med nye læreplaner, både LK 20 og ny overordnet del, krever at vi har skolebygg som er tilpasset dette.

Større press

Våre plasstillitsvalgte melder tilbake at det oppleves større press i arbeidshverdagen. Dette gjelder både for lederne og lærerne. Denne utviklingen har vi sett over tid. Vi er bekymret for om dette presset vil føre til svekket tjenesteproduksjon innenfor oppvekstsektoren.

Dette presset handler om de økende antall utfordringer enhetene føler på. Vi støtter derfor arbeidsmiljøutvalgets innspill til behandlingen av budsjettet.

Gruppestørrelsen har økt på mellomtrinn- og ungdomstrinn. Selv om vi har flyttet noen av ressursene til småtrinnet, er det også et resultat av innsparinger de siste årene. Lærernormen er en minstenorm. Vi vil påpeke at kvalitet i opplæringstilbudet står i samsvar med gruppestørrelser. Det beste ville vært å ha midler til å øke lærertettheten igjen også for de eldste elevene våre.

Drift

Utdanningsforbundet har også tidligere meldt inn bekymringer for midler til drift ved enhetene. Skoler og barnehager må ha rammer til utstyr, lisenser og ekskursjoner slik at opplæringen kan gjennomføres i tråd med mål og læreplaner.

Oppvekstsektoren har levert gode tjenester over tid, noe som kommer hele bygda til gode. Slik vi ser utviklingen over tid og situasjonen nå må vi være på vakt slik at kvalitet i opplæringen ikke svekkes.

Oppdal 9. desember 2022

Med hilsen Utdanningsforbundet Oppdal

Tore Skaslien, leder

Inger Tove Engelsjord, hovedtilitsvalgt