Tidligere i mai var alle politiske partier i Oppdal invitert til møte med Utdanningsforbundet Oppdal. Her møtte vi barnehageansatte, lærere fra skolen, voksenopplæring og kulturskolen. Vi takker for et informativt møte. Vi vil dele noen tanker rundt et alvorlig tema som ble løftet i møtet, nemlig vold og trusler i skolehverdagen.

En av fire grunnskolelærere oppgir at de har vært utsatt for vold eller trusler på arbeidsplassen. Dette er fire ganger høyere enn for yrkesaktive ellers i samfunnet. Det er altfor mange.

Som lokalpolitikere og skoleeier har vi et stort og viktig ansvar for å sikre at lærerne har det trygt på jobb. At lærere opplever vold og trusler i arbeidshverdagen er uakseptabelt.

Derfor vil Høyre i Oppdal kommune gi rektor, lærerne og skolene flere verktøy i verktøykassen for å bekjempe vold og trusler i skolen.

Det er viktig å sørge for at rektor og ledelsen på skolen har kunnskap og kompetanse om hvordan de kan forebygge volds- og trusselsituasjoner som oppstår. Samt kunnskap om hvordan situasjoner løses om de oppstår.

Lovhjemler og paragrafer kan regulere mye i samfunnet vårt, men det løser ikke alle utfordringer. Om vi skal lykkes med å skape en skole der elever og lærere trives må vi først og fremst jobbe for et godt og trygt lederskap på skolene.

Kommunen må være en skoleeier som tar et trygt arbeidsmiljø på alvor.

Det er viktig at vi legger til rette for at det er enkelt for lærerne å rapportere inn om små og store hendelser i skolen. Vi må sørge for at lærere og rektorer har en felles forståelse av hva som er vold og trusler, og at også små problemer kan meldes ifra om og følges opp.

Det viktig med en faglig dialog på skolen om hva som er vold og maktmisbruk og at lærerne er klar over hvordan de kan handle for å beskytte seg selv og de andre elevene.

I en skolehverdag der lærere utsettes for vold og trusler, fører det også til at elevene føler seg utrygge og utsatt.

Det er viktig å merke seg at det viktigste vi kan gjøre for å forhindre vold i skolen er å jobbe forebyggende og ha fokus på godt skoleeierskap på alle nivå i skolen.

Ingvill Dalseg, Solveig Rise Mjøen og Linda Blindheim