Politikerne i utvalg for Kultur, miljø og tekniske tjenester som også er Trafikksikkerhetsutvalg for hele Oppdal, var nylig på en rundreise for å se på trafikkforholdene forskjellige steder i bygda, deriblant på Fagerhaug. Der møtte de overingeniør i Statens vegvesen, Alexander Larssen, som jeg antar deltok på vegne av sin etat, SVV. Representanter for lokalbefolkninga deltok også.

I mine nedenstående kommentarer forholder jeg meg til at avisas referat av Larssens uttalelser er korrekte.

Larssen kunne bl.a. fortelle at Fagerhaug ikke er definert som et tettbygd område og at laveste fartsgrense da er 60 km/t, og at det derfor ikke kan etableres fotgjengeroverganger over E6. Larssen uttalte også at lavere hastighet på E6 gjennom Fagerhaug ikke er tilrådelig.

På ordfører Espnes’ spørsmål om fotoboks svarte Larssen at han ikke kunne svare på dette, da det ikke sorterer under hans ansvarsfelt.

Leder i KMT, Tore Aasheim spurte om ei gangbru over veien kunne være et alternativ. «Det er jeg ikke riktig person til å svare på», svarte Larssen. Han hadde imidlertid forståelse for hvordan innbyggerne på Fagerhaug opplever situasjonen. «Men om noen kjører fort der på natta, kan vi ikke gjøre noe med uansett om det er 50 eller 60-sone», uttrykte han.

På spørsmål fra varaordfører Hals: «Finnes det noen måte vi kan påvirke prioriteringen», svarte Larssen: «Vet ikke, det må eventuelt bli å mase».

Hallo! Når en reiser ut av byen på vegne av en Statlig etat for å møte befolkningen og et kommunalt Utvalg, og lytte til deres bekymring for en sterkt trafikkert Europavei, da møter en vel ikke bare på vegne av seg sjøl? En Overingeniør må vel da ha satt seg såpass inn i spørsmålene han kan forvente å få, at han må kunne svare på spørsmål, sjøl om de er litt utenfor hans spesialfelt? - Og vi må vel kunne forvente at han svarer at han noterer seg spørsmålene og lover å ta de opp med de riktige personene, når han er tilbake på sitt kontor?

Jeg sitter igjen med spørsmål:

E6 - en Europaveg som er hovedgjennomfartsåra fra sør til nord i Norge – eies og drives av den norske stat, og det finnes selvsagt definisjoner for hva som er et tettsted, fartsgrenser, osv. Men det er mulig å bruke sunt vett? Så vidt jeg har forstått, har staten ansvar for ikke bare standarden på sjølve vegbanen, men også sikkerheten for den motoriserte trafikken som kjører på vegen.

Men har ikke staten som eier av vegen, i dette tilfellet representert av en overingeniør ved avdelingen i Midt-Norge, ansvar for sikkerheten til myke trafikanter som i sitt daglige liv må bevege seg på statens eiendom, på langs, eller på tvers av vegen? Dagens trasé for E6 gjennom Oppdal ble «stukket ut» på 1860-tallet og med andre krav til sikkerhet.

Et spørsmål nå er om SVV har tenkt at traséen fra 1860-tallet skal være framtidas veg gjennom Fagerhaug? Statens «Nye Veier» lanserer nå en vestlig trasé fra Ulsberg til Åshuset. Ordfører Espnes kommenterte dette under befaringen: «Det beste hadde vært om E6 gikk øst for sentrum, men det ser ikke lenger ut til å være aktuelt.» Det blir spennende å følge med om hovedfartsåren gjennom Norge fortsatt skal gå i traséen fra1860-tallet?

Befolkninga på Fagerhaug fortjener ikke det. Og de fortjener ikke å få slike svar fra en representant fra en statlig etat. I alle fall ikke et svar som: «Vet ikke, det må eventuelt bli å mase.»

Ola Arne Aune