Nye veier på farlige veier

Nye Veier durer fram som en bulldoser gjennom Norge. Her skal det bli motorvei. Kjører de over demokratiet i samme slengen?

Den nye motorveien krever plass der traseen nå gjøres klar fra Skauma og nordover mot det store krysset ved Berkåk sentrum. På bildet ser du klargjort areal for brukaret til den nye Skaum-brua.  Foto: Johs J. Syltern

Lokalsamfunn må bli hørt, og lokalpolitikere få mulighetene til å påvirke beslutninger som får store konsekvenser for lokalsamfunnene som berøres.

Meninger

Nye Veier ble opprettet i 2015, og daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) forklarte etableringen med at selskapet skulle bygge flere veier – bedre, raskere og billigere enn det Statens vegvesen har gjort. Politikere fra alle parti hadde sett seg lei på stykkevisutbygginger og langtekkelige reguleringsprossesser som gjorde at veiutbygging i Norge gikk i sirup. Kommuner kunne i realiteten stoppe motorveiene, det var sjelden staten grep inn og gjennomførte statlig plan.