Coop Extra; "Grill perfekt – nr. 1 på grill". Eller Rema 1000; "Grill – Norges råeste smaker". Eller Kiwi; "Grillmaten du får vann i munnen av". Dagligvarekjedene med respekt for seg selv har alle sin egen grillkolleksjon, og konkurransen om dagligvarekundene er beintøff. Det reklameres heftig, og det virker som om det er mannen i huset som i første rekke er den fremste målgruppen.

Enormt utvalg

For det er vel slik i vårt distrikt, som det tilsynelatende er ellers i landet, at det er mannen som er kongen av grillen?

–Ja, det virker som om det er mannfolkene som regjerer bak grillen, også her i Rennebu. De er i hvert fall veldig bevisste på hva de vil ha på menyen, selv om det ofte er damene som foretar selve handelen, sier kjøpmennene Stine Krystad og Geir Magne Johansen ved Rema 1000 Berkåk.

Elisabeth Nyberg ved Coop Extra på andre siden av E6, er tilsynelatende bare delvis enig i påstanden.

–Karene tror bare de er konger, men de står jo bare og snur på kjøttstykkene, fnyser butikksjefen og ler, og gjør oss usikker på om hun snakker av egen erfaring.

Folk handler i hvert fall grillmat, selv om været er dårlig. Når det kommer et gløtt av sol, tar det helt av og i tillegg til selve grillmaten, øker salget av salatingredienser, melon og jordbær proporsjonalt med antall varmegrader.

–Salget av drikkevarer følger også til dels sol og temperaturforholdene, sier Stine, og forteller at hun følger nøye med på værmeldingene, for å kunne beregne best mulig hvilke varer det vil gå mye av.

Det er etter hvert blitt et enormt utvalg i butikkene, og hva man skal velge er neimen ikke lett å vite. Helt sikkert er det, at uansett hvilket kjønn som trakterer gass- eller kullgrillen, så er det ikke slik at det må være kjøtt som tilberedes. For mens det før (noe forenklet), sto mellom grillpølser, flintstek og sommerkoteletter, er det definitivt ikke slik nå til dags.

–Det grilles varer man kanskje ikke forbinder med grilling i tradisjonell forstand. Folk griller gjerne grønnsaker, noe i hvert fall ikke jeg forbinder med denne typen matlaging, sier Geir Magne Johansen, og presterer både et smil og et grøss på en gang.

Grillribbe og koteletter

Det folk oftest plukker med seg av grillmat hos Rema 1000 på Berkåk, er likevel av det tradisjonelle slaget. Ifølge kjøpmennene Stine og Geir Magne er det grillribbe og sommerkoteletter som er vinnerne, rent volummessig.

Vanlige grillpølser holder fortsatt stand, og er en vare de fleste plukker med seg på handlerunden, enten tenkt som mat til ungene, eller ventepølse til de voksne. Pølser er jo heller ikke bare pølser nå for tiden, men kommer med chili, ost og vi vet ikke hva.

–Det selges fortsatt mye flintstek, hamburgere og grillpølser, ja, egentlig alt mulig. Det virker som om folk begynner å bli lei av vanlige pølser, men nå finnes det jo utrolig mange varianter å velge mellom, sier Stine.

–Det er så stort utvalg, at det går mye av mye, istemmer Elisabeth.

Hyttefolket kjøper lam

Folk som handler på Berkåk, er ifølge butikksjefen på Coop også glad i å legge laks og annen fisk på grillen. Og grønnsaker. Personlig har hun overbevist egne smaksløker om at svin er skikkelig god grillmat.

–Urtemarinert svinefilet er mye bedre enn jeg trodde, og ordentlig grillet ribbe er godt, sier hun.

Hvor du kommer fra, utgjør også en forskjell på hva du legger i handlekurven, for mens lokalbefolkningen ikke helt har fått øynene opp for lam, har kremmerne på begge sider av E6 inntrykk av at turister og hyttefolk ofte foretrekker denne delikatessen.

–Er de på hytta, ber de gjerne med seg gjester, og da er det viktig å ha god grillmat. Skal det være grillfest, er maten viktigst, og lam handler turistene stadig mer av, sier Elisabeth.

–Spesielt hyttefolket vil ha lam, og vi merker også at det etter hvert går mer av denne varen, supplerer Stine.

Kunden er vinneren

Butikkene på Berkåk har bare en tofelts ferdselsåre mellom seg, og konkurransen om kundene er hard. Ingen kjenner seg igjen i ordet krig, men foretrekker heller ordet sunn konkurranse. Vinneren er uansett kundene, for legger man sammen grillutvalget man finner på Coop Extra og Rema 1000 i Berkåk sentrum, er det ingen grunn til å gå sulten fra bordet. Så får det bli opp til hver enkelt om en vil handle på øst- eller vestsiden av E6.

Uansett "vinner", utnyttes VG's matbørs for alt den er verdt i reklameøyemed, selv om forskjellen på kassalappen som regel er marginal.

–Vi vant nylig matbørsen, og er billigst på grillmat, slår Geir Magne fast.

– Det som er viktig, er å ha god grillmat, like mye som å spare noen få kroner, sier Elisabeth.

Været ingen hindring

Sommeren i Trøndelag er et kapittel for seg, og så langt har ikke værgudene vært på parti med dem som helst vil fyre opp grillen hver dag. Men både hos Rema 1000 og Coop Extra er inntrykket at folk fyrer opp grillen, selv om regnet høljer ned og det både er surt og kjølig. Noe som bekreftes i en grillundersøkelse byrået In-sight gjennomførte i juni 2017 på vegne av Rema 1000.

Her viser det seg at nordmenn er eksepsjonelt glad i grill. Rundt halvparten av oss griller uansett vær og over halvparten griller oftere nå enn de gjorde for fem år siden.

–Folk griller ute og spiser inne, tror Elisabeth Nyberg.

jan.inge.flaa@opdalingen.no

995 96 966