Det er altså Oppdal Spekemat, Styrsvollen Gard, Oppdal Smak & Behag, Bakeriet Sprø, Trollheim-Nerskogen, Jo-sætra produkter, Megarden Limousin, Bortistu Gjestegard og Bjørkåsen gård som har hoppet ned av gjerdet og som sammen har startet samvirket "Oppdal Smak av fjell".

Med seg på laget har de Innovasjon Norge og 500.000 innovasjonskroner, og sammen skal de bygge merkevare, distribusjonsnett og et faglig miljø til glede og nytte for alle som er med i samvirket.

Høyden over havet, vannkvaliteten, urter og mineraler skaper en helt spesiell signatur som går igjen i mye av det som produseres av mat oppe på fjellet, og derav merkevaren "Oppdal Smak av fjell", forteller daglig leder Tina Lihaug Sælbek ved Nasjonalparken Næringshage som har vært fødselshjelp for prosjektet.

Viktig å bruke tid

Nyvalgt styreleder for samvirket er Jon Erik Schønheyder, og han er innstilt på å legge inn adskillig med arbeidsinnsats i prosjektet. Forarbeidet med prosjektet har tatt cirka ett år, og Schønheyder mener det har vært riktig å bruke såpass lang tid.

- Nå er vi en gruppe produsenter som er blitt enige om forutsetningene og hvordan vi ser for oss den videre framdriften. Det er en god kjemi blant medlemmene og vi jobber godt sammen.

Ønsker flere medlemmer

- Skulle du ønske at flere hadde blitt med fra starten?

- Ja, det er klart, men samvirket er en åpen sammenslutning og andre kan når som helst bli med.

Schønheyder forteller at inngangsbilletten er en andel på 12.500 kroner. Alle medlemmene er med og påvirke beslutninger som tas, derfor har man også valgt samvirke som driftsform framfor et aksjeselskap.

- Hvor er dere om ett år?

- Ja, si det, sier den ferske styrelederen, men sammen med Sælbek kommer de fram til at ett av målene vil være å være dobbelt så mange andelseiere om ett år.

Nå skal samvirket jobbe videre med en felles markedsprofil, et varemerke som skal være et kvalitetsstempel for mat produsert i regionen.

Kan fokusere på produksjon

- Det som er bra med et slikt samvirke er at nå kan vi produsenter jobbe med å utvikle produktene våre, jobbe med kvalitet og utvalg, mens andre tar seg av markedsføring og distribusjon, uttaler Arne Vidar Myhre fra Jo-sætra.

Med det nye samvirket vil det også være lettere for mindre produsenter å levere varer når de er tilgjengelig, man trenger ikke ha en stor produksjon på helårsbasis for å kunne tilby produkter som kundene etterspør, forklarer Libæk.