Neste helg er det duket for den fjerde utgaven av Damenes aften, et arrangement som har vært populært siden det ble arrangert for første gang. I år er butikkene Freequent, Olgas Lille verden, Cicelia, Zavannah, Match, KappAhl, Synsam, Eurosko, Lev Vakkert, KlæOpp, Husfliden og Cubus med.

Damene forteller at de gleder seg enormt mye til kvelden og har store forventninger til det som skal skje.

– I år som tidligere vil showet bli todelt, med en lengre pause hvor det serveres høstsuppe. I år har vi også fått med oss DJ Steezius på laget, så dette kommer til å bli et show med skikkelig fart, forteller Torgun Sunde Fladby til Opdalingen.

Overraskelse til publikum

De aller fleste butikkene som er med, har vært med siden starten. For Olga Marie Skreen blir dette den første deltakelsen. Tidligere i høst startet hun butikk på Torgsenteret, Olgas Lille verden.

– Jeg tenker at det blir veldig bra å være med, så jeg har nok veldig høye forventninger til kvelden, sier hun.

Da Opdalingen snakket med gjengen onsdag kveld, var det allerede solgt 49 billetter. På selve arrangementet er det plass til 300 i salen, og i fjor var det rundt 290 som tok turen. Sunde Fladby forteller til Opdalingen at de har et mål om å nå 300.

Hun forteller videre at det også ligger overraskelser på lur til publikum.

– I år blir det en overraskelse når det gjelder underholdning. Jeg kan ikke si så mye, annet enn at jeg vet at folk synes det er veldig bra underholdning, sier hun.

Det blir i tillegg goodiebags til publikum. Frøydis Aalberg Jacobsen skal i år også være konferansier, og hun gleder seg stort til kvelden.

– Artig at mote får oppmerksomhet

Høstens mote består av mye jordfarger, både når det gjelder klær og interiør. Farger som blått og burgunder går igjen. Elin Vognild hos Eurosko forteller at skotrendene dreier seg mye om skoletter og over the knee-støvletter. På brillefronten er det fortsatt store innfatninger som er i fokus, men Maiken Dørum fra Synsam kan også fortelle om at flere velger runde briller.

– Det er artig at fashion får oppmerksomhet i forbindelse med denne kvelden, for det er ikke ofte den får det. I andre land er fashion stort, sier Anne Riise fra Match.

– Det er fantastisk at vi har disse damene som samarbeider om en slik kveld en gang i året. Det viser at det må damer til for å få til et samarbeid i bygda, sier Aalberg Jacobsen.

Lokalbefolkningen er flink til å bruke butikkene

Hun forteller videre at det de har fått til er ganske unikt.

– Disse damene får til å gjøre noe som fenger damene i Oppdal, og som samtidig er med å presentere det som finnes i Oppdal. Jeg håper oppdalinger kjenner sin besøkelsestid, for man trenger ikke å dra til byen for å handle det man trenger. Vi har en enorm bredde og mangfold av butikker, og noe for enhver smak, sier Aalberg Jacobsen.

Alle er enige om at det er viktig å slutte opp om den lokale handelen og de forteller at lokalbefolkningen i Oppdal er veldig flinke til å bruke butikkene som er i bygda.

Arrangementet nærmer seg med stormskritt, og de aller fleste butikkene har alt klart til neste helg.

– Er det fortsatt noen som vil være modeller, så er det bare å melde seg, sier de.